Vargjakten

Om vi för en stund bortser från att det verkliga motivet till jakten inte alls är att jägarna månar om vargens bästa vilket ibland framförs, utan snarare är för att jägarna vill bli av med konkurrens, så kan vi ju titta på det huvudsakliga argumentet som lyder, med Anders Carlgrens egna ord: Att vargstammen är genetiskt svag och därmed behöver den skjutas av för att nytt blod ska komma in. Det är alltså detta påstående som står till grund för hela införandet av licensjakt på varg. Anders såg jättenöjd och säker ut när han sa det i TV i kväll. Jag tror fullt ut på att han tror det är ett bra resonemang också. Men jag är inte lika nöjd.

Diskussioner om detta blir snabbt hetlevrade och vi som ifrågasätter det blir tämligen omgående kallade okunniga stadsbor. Här kommer mina okunniga stadsborsfrågor till Anders och andra som förespråkar vargjakt.

1 På vilket sätt kommer det in MER vargar i landet bara för att man dödar några av dem som redan finns här? Det är ju inte så att en varg i Ryssland vet om att det är mer utrymme i svenska skogar för dem än det var innan jakten. Eller skickar svenska jägare telegram till de ryska vargarna? Vad vet jag, jag är ju bara en okunnig stadsbo, ett offer för propagandan.

2 På vilket sätt kontrollerar jägarna att de inte skjuter precis nyinkomna vargar och inte den tilltänkta sjuka populationen? Mig veteligen har inte vargarna några skyltar i pannan som visar om de är nya eller gamla… men jag har kanske missat något? Jag är ju bara en okunnig stadsbo, ett offer för propagandan.

3 Är det ens vetenskapligt bekräftat att populationen är så otroligt sjuk att det är frågan om rena barmhärtighetsjakten som det påstås av jägarlobbyn? Vad vet jag, jag är ju bara en okunnig stadsbo, ett offer för propagandan.

Slutligen 4, På vilket sätt brukar en decimering av en population garantera genetisk mångfald? Mig veteligen fungerar genetik precis tvärtom, ju färre individer, desto mer risk för inavel. Det är ju mig veteligen inte så att vargarna tänker ta en paus i förökningen det här året i väntan på de beställda ryska vargarnas ankomst, utan det här kommer ju tveklöst bara öka inaveln och skada individerna i vargstammen ännu mer. Men som sagt, vad vet jag, jag är ju bara en okunnig stadsbo, ett offer för propagandan.

Det här inlägget postades i Andra vetenskaper, Politik & ekonomi, Värderingar. Bokmärk permalänken.