Förbannade torra luft!

Det här med luftfuktighet är något folk överlag inte begriper sig på. Den mäts i media alltid i relativa mängder. Dvs hur mycket vatten finns det i luften i förhållande till luftens temperatur. När vattenmängden når 100% så fälls den ut till nederbörd – den når den sk daggpunkten. Det är därför vi får moln, det är därför det regnar och snöar. Det är alltså beroende på luftens temperatur, för ju mer varm luft du har, desto mer vatten i reell mängd kan den innehålla (alltså absolut luftfuktighet). Luft som är +25 grader kan hålla betydligt fler vattenmolekyler per kubikmeter än luft som är -10. Osv. Det är därför som varm luft skapar kondens på kalla föremål. Din öl som tas ur kylen en varm sommardag får vacker kondens på ytan, eftersom ytan är för kall för att luften allra närmst den, ska kunna behålla sin fukt (luften närmst ytan på ölflaskan kyls alltså av och luften når sin daggpunkt).

Med denna korta grundkurs i luftfuktighet vill jag då uttrycka min stora vrede över att vi nu den senaste tiden i Skåne har genomlidit en oskånsk vinter med torr sibirisk luft. I vanliga fall ligger luftfuktigheten i Skåne så här års mellan 90-100% (nej, överdriver ej – men det är inte så mycket som det låter i reell luftfuktighet).

Nu är den nere på 78% en solig vinterdag som denna. Det innebär att med minus 10 grader och 78% relativ luftfuktighet (enligt mätning jag såg idag) är luften snustorr – och det känner jag överallt. Min hud kliar och min hals känns hela tiden lite småöm – helt beroende på den supertorra luften. För den som inte begriper – det är någonstans i ordningen som om du en varm sommardag hade 2% luftfuktighet istället för 40% som är rätt normalt (i skåne har vi dock 50-60% sommartid oftast, men ibland upp till hundra även varma dagar). Luften är alltså ohälsosamt torr för en fuktvan skånsk lekamen. Jag lider av pur ovana för torkan, ge mig min luftfuktighet åter! Jag kan tänka mig att skånska astmatiker och KOL-patienter har det för jävligt! Jag brukar alltid klaga på att det är för hög luftfuktighet, men nu är det för mycket åt andra hållet, och framförallt för länge. Folk som bor uppåt landet, med vana av torr luft förstår inte problemet, precis som ni inte förstår varför +25 i skåne i regel känns varmare än +25 i Kiruna pga samma luftfuktighetsskillnad.

Det kustnära skåne badar ofta i fuktig luft från atlantens golfström. Det är i princip bara västkusten och Gotland som har ett liknande fuktigt klimat. I övrigt är det mycket torrare i resten av landet.

Giv mig fuktiga atlantvindar nu till min fuktkrävande skånska kropp.*host host host, kli kli kli*

Det här inlägget postades i Miljöfrågor, Skåne. Bokmärk permalänken.