Kyrkböcker

Jag har på känn att jag skulle hitta svaret om jag googlade, men jag provar att fråga mina läsare istället. Varför börjar i princip alla kyrkböcker på 1600talet? Varför finns det nästan inga äldre? Är det något som har med reformationen att göra att så många socknars äldsta kyrkböcker är från just 1600talet? Eller är det någon annan historisk/politisk händelse?

Jag har säkert hört anledningen någon gång, eller så borde jag åtminstone kunna göra kopplingen på egen hand. Men det står stilla i skallen tyvärr.

Det här inlägget postades i Historia & arkeologi, Personligt, Släktforskning. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kyrkböcker

  1. Daniel skriver:

    Tackar för länken!

  2. Bo Jonsson skriver:

    NE tar i en passus upp något som jag tror var mycket viktigt: Gustav II skrev ett dekret om att kyrkoböckerna skulle användas vid utskrivning av krigsfolk. Roteindelningen 1682.

  3. Daniel skriver:

    Tackar för svaret Bo.

  4. Bo Jonsson skriver:

    Varsågod, men jag ser att jag var lite väl kortfattad… Det var Karl XI som organiserade det Gustav II menade, om man säger så. Gustav var ju sällan hemma. Men med Karl kom den riktiga roteindelningen – inte bara utskrivningen, utan också hur karolinerna skulle försörjas, då blev det än viktigare att hålla koll på folk.

Kommentarsfältet är stängt.