Istället för att hjälpa till på riktigt så kan vi ju alltid be…

Tragedi på Haiti och massor av känslor väcks världen över. Men det innebär inte att jag tycker det är okej att bete sig så som många religiösa gör just nu. Ta Pat Robertsson som skyllde det här på att haitierna var i förbund med Satan. Snacka om att den gubben borde ha ett rejält kok stryk i en mörk gränd. Han är bortom reson och mänsklig respekt och bör bara reduceras till vägutfyllnad. Men jag stör mig nästan mer på alla dessa rika ”snälla” jänkare som i forum överallt nu skriver: ”We will pray for you”.

Ja för en bön är precis vad en hemlös hungrig människa vill ha från dig och ditt bbq-feta Texas-arsle. Tro inte alls att han vill ha riktig hjälp eller så. Mat, vatten, medicin, eller bara någon som lyfter väck den tre ton tunga rasade väggen över hans ben. Riktig hjälp. Oh nej, en bön är lika bra. Nästan bättre.

Nej allt bönen för folk i nöd gör är att stilla samvetet för religiösa som inte egentligen orkar bry sig mer än någon annan men som tror att de bidrar. På det sättet inbillar de sig att de har gjort något – utan att ha gjort något. De mumlar till sitt hjärnspöke och stillar sitt samvete – thats it.

Men du själv då, självgoda bloggarjävel bakom Geobastard – vad gör du då? Jo jag hycklar iaf inte – jag gör inget för de i Haiti, men låtsas inte som något annat heller.

Svd AB AB Skånskan

Det här inlägget postades i Medicin, hälsa & psykologi, Politik & ekonomi, Religioner. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Istället för att hjälpa till på riktigt så kan vi ju alltid be…

  1. Johan Normark skriver:

    Man kan ju alltid hoppas att haitierna gör en voodoodocka av Robertson och att den snart ser ut som en igelkott.

  2. Daniel skriver:

    Johan: Precis 🙂

  3. Bo Jonsson skriver:

    Tja, vad säger man …

    http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=6425&Itemid=98

    För säkerhets skull betonar man att man ska be för dem som är kristna, och för kyrkorna på Haiti.

  4. Pekka S skriver:

    Varför gör du ingenting?

  5. Daniel skriver:

    För att jag har ingen som helst inkomst eller statligt bidrag ens, utan lever helt på andras välvilja. Det finns inga pengar att skänka även om jag ville.

  6. Pekka S skriver:

    Ok, då förstår jag. Jag fick uppfattningen från ditt inlägg att inte ens viljan till att hjälpa fanns.

  7. Daniel skriver:

    Jag kan också villigt erkänna att även om jag hade pengar så är jag inte den som ger ”lösa” bidrag hur som helst – jag vill ha konkret riktade insatser. Det är bara att se hur miljonerna försvindlades under Tzunamin-bidragen när de väl skulle användas för att jag ska få vatten på min cyniska kvarn.

Kommentarsfältet är stängt.