Skånsk gas

Jag är lite kluven kring det här med prospektering i Skåne och det har inget att göra med skepticism om fossila bränslen. Jag har inga illusioner om att vi kan vara utan sådana inom min livstid och kanske ett par generationer till. Nej, vi behöver fossila bränslen rätt länge ännu.

Det finns för mig två viktiga sidor av det här med gasutvinningen i Skåne. Det ena är att jag själv är en väldigt integritetsfylld person som inte tycker om när stat eller myndigheter kör över mig. Det ligger i min liberala natur att ogilla att någon styr över mitt huvud. Whats mine is mine.

Men samtidigt är jag medveten om att mycket av det man tar för givet inte är så. Man ”äger” inte alls sin mark till fullo på något sätt. Du äger något i storleksordningen en halv meter ner i myllan, sen under det är resten statens. Dvs du äger skalet på äpplet, inte det under. Så med det i åtanke är det meningslöst att känna sig överkörd om staten vill utvinna något ur ”min” mark. Det är inte min mark, det är min markyta. Och knappt det heller, för den äganderätten underställs statens intressen i det som finns under. Kan tyckas trist, men så är det. Ju snabbare man accepterar den biten, desto mindre olycklig blir man i livet.

Jag själv vill äga ett hus på landet, fridfullt, utan grannar in på knuten. Naturnära och lugnt. Och om jag hade funnit mitt drömhus hade jag troligen protesterat å det grövsta ifall någon skulle komma och öht vara alls på min mark. Jag är mer av en Texas-bo med hagelbössan i famn när det gäller det egna än jag är en ”allt mitt är ditt”.

Så jag förstår Oderupsborna.

Men samtidigt är jag ingen husägare i Oderup. Jag har ”lyxen” att kunna se det hela utifrån på ett mycket mer kliniskt sätt. Nu tror jag inte det finns gas i intressanta mängder i den skånska skiffern, för det har mina professorer slagit ur skallen på mig för länge sen med att påpeka att allt är extremt uppsprucket och att gasfickor därför inte är så troliga. Men om det finns gas, så är den tveklöst av riksintresse. Det skulle generera några jobb, det skulle generera skattepengar och det skulle hjäpa västvärlden att få vara oberoende av både gas från Mellanöstern och Ryssland.

Och så fort prospekteringen är över är inverkan mycket mindre. En gasbrunn är ingen stor anläggning alls. Den ser ut som på bilden nedan. Och den skulle jag överleva att ha på mina marker så fort jag hade lugnat ner mig lite.

Jag sa att jag var kluven. Det är alltså inte helt sant. Jag kan sympatisera till fullo med att folk är skeptiska och arga. Men jag anser att provborrningen måste få ske oavsett om folk blir arga eller inte. Samhällsnyttan väger tyngre trots allt. Men jag säger det inte utan att det svider.

Det här inlägget postades i Geologi, Miljöfrågor, Politik & ekonomi, Skåne. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skånsk gas

  1. Mikael skriver:

    Hur i hela fridens namn har jag kunnat missa den här bloggen?

  2. Daniel skriver:

    Mikael: Ingen aning. Jag dolde det inte på något sätt. Men jag gjorde inte jättemycket reklam heller.

Kommentarsfältet är stängt.