His Masters Voice

Igår fick jag med hem en HMV (His Masters Voice) Intermediate Monarch Gramophone vevgrammofon från svärföräldrarnas vind. Därtill ett 30tal 78varvare (”stenkakor”) med olika sorters musik. Efter en genomgången rengörning och polering (som inte lyckades till fullo pga okänd metall i pickupdelen) så sattes den igång – och fungerade felfritt.

Skivspelaren är från någon gång 1905-1910, så mycket har jag listat ut. Dvs omkring 100 år. Den fungerar i stort sett helt felfritt, förutom att jag misstänker att drivfjädern är lite försvagad eftersom den knappt orkar igenom en hel låt för genomspelning utan att man får veva upp den. Hårt jobb för DJn alltså. Mycket vevande.

Men ljudet är förvånansvärt kraftfullt trots åldern. Det är verkligen inte frågan om svag musik för klena nerver. Kan möjligen bero på att membranet är gammalt och att packningarna är torra, men jag vet inte alls, jag kan inte riktigt hur den ska fungera optimalt. Ni får ursäkta, men det är min första vevgrammofon och teknik är ibland komplicerat.

Oavsett vad är det otroligt häftigt att lyssna på inspelad musik från ett föremål som är 100 år gammalt och som inte drivs med el öht. Allt är mekanik. Ingenjörskonst på det förnämsta sättet. Jag filmade lite av mästerverket in action idag.

Det här inlägget postades i Historia & arkeologi, Musik & Film, Nostalgi & kuriosa, Personligt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till His Masters Voice

  1. Mikah skriver:

    Härligt!!! Som sagt kraftfullt ljud!

  2. Paulus skriver:

    Vilken underbar pryl! Ser fram emot att lyssna lite på den.

  3. Daniel skriver:

    Paulus: Räkna med det.

Kommentarsfältet är stängt.