En katt bland korsfarare

Känner mig som en hedning bland korsfarare på hydrogeologin, en katt bland hermeliner, en svart man på en bar i amerikanska södern på 1930talet… osv.. alltså ensam.

95% av de som sitter där i min klass är miljövetare/naturgeografer/ekosystemare och några geologer med brinnande miljöengagemang. Och där sitter jag och funderar på hur man kan applicera de hydrogeologiska principerna på andra medel än vatten. Tex olja som flödar i kalkstenar och hur densitet och viskositet ändrar ekvationerna, men hur de fortfarande i stort är principiellt de samma annars… Jag har litet val om jag vill få lärdom om petroleumgeologi eftersom sådana kurser håller de inte i.

Om mina kursare bara visste… Lägg därtill att jag troligen är den ende utan naturkompetens från gymnasiet. Men än så länge hänger jag med i ekvationerna otroligt nog.

Det här inlägget postades i Andra vetenskaper, Geologi, Miljöfrågor, Studierna. Bokmärk permalänken.