Geoquiz

Det var länge sen jag testade era kunskaper. Vilka tre faktorer är de viktigaste för att luften i t ex Dalarna är torrare än luften i Halland. Den som prickar in flest rätt vinner.

Det här inlägget postades i Geologi. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Geoquiz

  1. Mikah skriver:

    Här mina ”kunskaper” alt. kvalificerade gissningar.
    1. Dalarna ligger i inlandet.
    2. Dalarna ligger ej vid kusten.
    3. Fuktigheten försvinner i de norska fjällen.

  2. Daniel skriver:

    Mika: Punkt 1 och 2 av dina gissningar är ju egentligen exakt samma variabel, men bara olika aspekter av den… Jag tror att du får formulera om dig lite.

  3. Mikah skriver:

    Nah,kan egentligen inte. Vi får cutta ned mina gissningar till två. 🙂
    1. Högre luftfuktighet vid kusten. Lägre luftfuktighet inlands.
    2. Fuktigheten från havet (västvindar/Atlantvindar) försvinner/regnar/snöar ned i de norska fjällen. Kvar blir torrare vindar över Dalarna.

  4. Daniel skriver:

    Mikah: Vi ger det en dag till ifall fler vill vara med och gissa.

  5. Bo Jonsson skriver:

    Polarcellen och mittlatitudcellen stångas någonstans vid 60:e breddgraden. Polarcellens högtryck och mittlatitudens mera lågtrycksbetonade, och varmare (= mera fuktig luft) vädersystem ger en hel del nederbörd i trakten av den 60:e.

    Men, precis som Mikah skriver, den mesta nederbörden blir oreografisk över Norge då den fuktiga luften ska ta sig över kölen.

    Att lågtrycken kommer västerifrån beror i sin tur på corioliseffekten (alltså jordens olika hastighet vid olika latituder, det som gör att flottan vid ett skott söder-norr träffar öster om om målet om man siktar rakt på).

  6. Daniel skriver:

    Bo: Jag gillar din ”flottan-analogi”. 🙂 Inte var dag man ser en sådan koppling till Corioliseffekten. Huruvida det är det svaret jag söker eller inte får vi se imorgon.

Kommentarsfältet är stängt.