Norska skräckfilmer

Jag har sett Villmark, Rovdyr och nu ikväll såg jag Snarveien. Jag gillade verkligen Villmark som var min första erfarenhet. Norsk skräckfilm är faktiskt helt okej. Den finns tillskillnad från svensk vilket bara det är trevligt. I Sverige gör vi fan bara halvkassa deckare numera och skräckfilmer verkar vara tabu för den sketna dramaaaten-maffian i det här landet. Jag tycker det är trist och att svensk filmindustri måste skärpa sig. Det är inget fel alls på skräckfilm som genre. Kan man pumpa in miljoner i deckare, förortsromantik och kvinnor-kan-filmer så borde skräckisar få vara med på ett hörn också.

I slutet av 90talet och början av 2000talet var det japansk skräckfilm som gällde. Sen kom även spansk skräckfilm med flertalet pärlor. Men parallellt, lite mer i det dolda så har norrmännen gjort flera helt sevärda skräckisar.  Nu står ”Skjult” och ”Fritt vilt” på önskelistan.

Det här inlägget postades i Musik & Film. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Norska skräckfilmer

  1. Creutz skriver:

    Se ”Död snö”, om du gillar skräckkomedi…

  2. Daniel skriver:

    Creutz: Nej jag tycker inte alls om skräckkomedier faktiskt. Med få undantag som t ex Vampyrernas natt. Jag har Död snö på DVD hemma, men den har inte direkt lockat mig ännu.

  3. Mikael skriver:

    ”Fritt vilt” är en sjysst film genren till trots, de andra filmerna kände jag inte ens till men de verkar lovande. Är annars rätt nyfiken på den isländska (!) skräckfilmen ”Reykjavik Whale Watching Massacre” från ifjol. Har du sett den Daniel?

  4. Daniel skriver:

    Mikael: Den har jag inte sett. Men nu är jag sugen.

Kommentarsfältet är stängt.