Omogna skitungars resonemang

Här är en jävligt bra anledning till att jag ser fram emot dagen då jag inte längre behöver betala kåravgift.

Kåren består bara av festande snorungar som tycker att om orden inte räcker i en argumentation så är det okej att slå sönder saker. På vilket jävla sätt tror de 5-åriga skitungarna i kåren att något i fallet med utländska studenters avgifter ska bli bättre om man sågar ner en älskad kulturskatt som de lundensiska magnoliorna? Ja det är såklart ett mysterium utan rationellt svar. Endast ett förvirrat och omoget huvud kan på något sätt tro att en sådan aktion väcker sympati.

Sommaren då kårobligatoriet försvinner kan inte komma fort nog. Sen återstår bara att få politikerna att sluta trycka in pengar i det där dagiset på andra sätt. För tyvärr fortsätter ju finansieringen av skiten.

Det här inlägget postades i Idioter & idioti, Studierna. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Omogna skitungars resonemang

  1. Eric skriver:

    Du borde läsa på lite. Det är en gammal tradition att hota med nedsågning av magnoliorna, alltså inget reealt hot. Gillar du inte traditioner är Lund verkligen den sämsta platsen att vara på.

  2. Fd masterstud vid LU skriver:

    Min erfarenhet av masterstudenter är ganska negativ för att när jag pluggade på ett av LUs master program fanns det massor av problem med dem.
    De felsta hade ganska svåra och stora amarbetesvårigheter, ganska låg intresse för de flesta att delta aktivt i grupparbete, en röd tråd var även att de hade stor brist på ömsesdig respekt samt ömsesdig hänsyn för varandra och mellan varandra. HElt enklet bortskämda idioter som tar för givet att de ska få all kunskap serverad på guldfat utan de ska behöva ta ansvar och slippa skyldigheter.

    Jag fick flera saker som var totalt chockade för mig tex jag är masterstudent därmed ska jag varken respektera och följa svenska lag samt svårigheter att acceptera den svenska betygsystemet helt enkelt ska fakuliteten ska ändra betygsystemet så att det passar det betyg systemet från de länder de kommer ifrån trots ordförande från studentkåren kom och förklarade.
    Jag blev hotad och trakasserad av en o annan för att man är svensk med svenska värderingar (rasism och diskrmininering). Det är tydligt och klart att en del ser masterprogrammen som en genväg in till svenska samhället och de ska minsann inte behöva ta seden ditt de kommer för att det är master studenter.
    Jag tycker att programledeningen var ganska eller snarare för milda mot dessa studenter! STÄLL KRAV!!!

  3. Studerande skriver:

    Det är kanske dags att se över sina gamla traditioner. Är det inte en föränderlig värld vi lever i?

  4. Daniel skriver:

    Eric: Det var tradition att offra hästar och hänga upp dem i träd i ”lunden” för x antal generationer sen. Vissa traditioner ska rimligen överges när utvecklingen hinner ifatt oavsett om de är på skoj eller på fullt allvar.

  5. Du verkar ju vara en väldigt påläst person i frågan om kåravgift… Då LUS INTE är en STUDENTKÅR. LUS är en samling av kårer som representerar ca 60 % av universitets studenter.

    Vi som är Teknologer betalar kåravgift, men ingen av våra skylåga avgifter går till LUS…

    In your face…

    Tur att ingen annan avgift du betalar går till ”Festande snorungar” Jag menar tänk om dina skattepengar skulle gå till ungdomsförbund som festar på Crazy Horse…

    Jag antar att du nu genast kommer springa till din kår och engagera dig för förändring… En konstruktiv lösning istället för att som ett dagisbarn sitta i sandlådan och gnälla…
    Du verkar ju vara en oerhört resonabel människa som ser helhetsbilden av problem…

  6. Eric skriver:

    Vad jag ville ha sagt var att det finns en uppsjö av studentikåsa traditioner i Lund. Vissa gillar dem andra inte. Vissa kallar det vänsterfasoner, andra för patriarkalisk gubbighet/konservatism, och du kallar det för barnslighet och dagisfasoner. Det är ingen som tvingar någon att studera i Lund. Som student kan även du engagera dig i LUS om du tycker att de gör fel.

  7. Daniel skriver:

    Teknologen: Jag ska inte behöva slösa bort tid i en sketen kår bara för att den finns en paraplygren av kårskitet som vill såga ner träd. Det finn öht ingen logik i det då det öht inte är en intern fråga för kårerna. Dumfan – prova tänk innan du talar.

    Och vad sjutton har andra usla saker som skattepengar går till med saken att göra? Blir det mer rätt i din lilla värld för det? Två fel blir ett rätt?
    Om du är en ”klok student” är jag Einsteins överman. Så funkar relativiteten på en skala.

  8. Daniel skriver:

    Eric: Så ditt resonemang är: Om du ska säga något, acceptera skiten eller bli en del av den först.

    Du får såklart tycka så om du vill, jag väljer att kunna kritisera något utan att behöva acceptera att det finns och bli en del av det. Vi lever (än så länge) i ett fritt samhälle där yttrandefrihet finns. Det här är som jag precis sa till den obegåvade teknologen – inte alls en intern fråga för kårerna – alltså ska jag så fan inte behöva gå med i kårdagisverksamheten bara för att jag har en åsikt om vad den sysslar med – när det inte handlar om något som är en intern fråga!

    Jisses. Bara begåvningsreserverna som dras till min blogg idag tydligen.

  9. Ping: Vad har magnolierna gjort er? « Piraten Anders

  10. Fd masterstud vid LU skriver:

    JAg vet alla lundabor som inte är inte master studenter kan gemensamt bestämma att tillsammans göra en namninsamling som protest i helgen samt kan man hävda att det sker en insamling i pengar som kan gå till en ny magnoliga träd som lundaborna gemensamt kan planetera. Därmed upphör hotet verkan om att såga ner trädet! Det är helt enkelt ingen ide att såga ner det för att de kommer att planteras en ny för att lundaborna har en flera tusenårig tradition kopplad till magnolian samt det är ganska respektlöst att hota så här! De som gör så här har ingen känslomässig relation till universitet samt till Lundagård.

  11. Fd masterstudent vid LU skriver:

    Varför ska man spendera en jädrans massa skattemedel på människor som kommer till sverige som är ganska omotiverade för att de ser mastersprogrammen endast som en genväg in till det svenska samhället?

    Detta jag skriver nu är endast baserat på min personliga erfarenhet utifrån ett av master programmen vid LU!

    1. De skapade en jädrans massa stora samarbetssvårigheter i grupparbeten. Jag fick i princip jaga efter folk för att få något gjort och deras intellektuella prestations och bidra till arbete nivå låg på den nivå som kan likna en elev på grundskolenivå.
    2. Det fanns en del av dem som visade tydligt beteende på att de vet inte vad det innebär med ömsesidig respekt och ömsesidig hänsyn.
    3. En sade: jag är mastersstudent därmed har jag speciella regler, speciella förmåner samt behöver inte respektera den svenska lagstiftningen för att detta program är på internationell nivå.
    4. Det svenska betyg systemet blev i stark ifrågasatt för att det svenska betyg systemet inte liknar det som finns i de länder där de kommer ifrån!
    5. Det fanns en och annan som ansåg att de hade någon slag speciell rätt för att de ansåg att de är muslimer, män och mastersstudenter, därmed är de så pass speciell att de behöver varken respektera och följa all de regler som finns högskoleförordningen, skrivna som icke regler samt svensk grundlag ansåg de behövde inte heller respektera grundlagen.
    6. Jag hade en öppen attityd med ett öppet hjärta till olika människor från olika delar av världen. Men detta attityden har helt totalt vänt och därför stöjder jag alliansens beslut om att införa studentavgifter samt det behövs öka en debatt om nackdelarna och svagheterna med att ha en generös flyktig och integrationspolitik samt ska det ingå även nackdelarna med omotiverade respektlösa människor som finns i våra mastersprogram.
    7. Man kanske har ingen som helst erfarenhet av den svenska versionen på undervisning och pedagogik, men är man ordentligt motiverad då gör man sitt yttersta bästa på ett trevligt-, etiskt -och professionellt hållbart sätt som gynnar alla människor på ett positivt sätt!

    Jag har hittat ett annat master program som är endast nätbaserat och trivs med detta ganska bra!

  12. Daniel skriver:

    Fd masterstudent vid LU:

    1 Samarbetssvårigheter är såklart aldrig skoj, men de kan man likväl ha med svenskar också. Trasslar det har man ju dock alltid möjligheten att säga till sin lärare om det.
    2 Kulturella skillnader är ibland jobbiga. Det kan säkert finnas folk från vissa kulturer som har svårt för grupparbeten eftersom de inte har det i sina kulturer – utan där snarare tar någon alltid kommandot.. den svenska ”demokratiska” gruppen där alla ska bestämma lika mycket är tämligen unik för oss. Man behöver bara åka över till Danmark så finns den inte.
    3 Det är såklart helt oacceptabelt. Det hade jag tagit upp med läraren omedelbart och krävt åtgärd.
    4 Ja men det är ju inte ditt problem, det är ju något mellan läraren och eleven…
    5 Begås det brott framför dina ögon är det ju polisen som gäller.
    6 Det är som jag sagt inte så enkelt. Olika utbildningar har olika klientel. Naturämnen drar till sig fler medelklass än tex ekonomi där fler dryga överklasstyper läser. Alltså ska man inte dra alla utbildningar över en kam.
    7 Som sagt, grupparbeten med total demokrati är väldigt svenskt. I 99% av alla andra länder gäller hierarki i alla grupper. Alltså får man ta kommandot om man inte vill bli överkörd. Du ska se att bestämdhet oftast funkar utmärkt mot kaxiga typer oavsett härkomst. Och om man själv inte är en ledartyp, då får man ju se till att någon annan i gruppen blir det, eller kräva av läraren att gruppen ändras till mer likasinnade.

  13. Fd masterstudent vid LU skriver:

    Det jag fick uppleva var ganska chockartat för mig som kommer från svenska förhållanden. Dessutom kan en del få så kallade varningar och tillsägelser av programledningen. Sedan märkte man av att de inte ändrade sitt beteende för det. Det är enkelt att sätta foten ner som man mot de kaxiga typer som kan vara män. Moen som kvinna kan man bli i vissa kulturer nonchalant och arroganta bara för att i deras kultur anses det att kvinnor och män är inte lika värda och har inte lika rättigheter. Det blev helt enkelt för mycket och satte foten ner hos ledningen och sade att jag lämnar detta programmet för att dessa inhumana arbetsförhållanden inte är acceptabla. Hade det varit en enskild individ kanske fanns det viss tolerans, men i de ALLA grupparbeten fanns denna problematik och jag kommer från svenska studier samt arbetsförhållanden och här i sverige kan man bli avskedad med deras beteende. Jag var inte kritisk mot människor från olika kulturer, men är det ganska mycket nu.

    ”Alltså får man ta kommandot om man inte vill bli överkörd.” – det låter enkelt i teorin med i praktiken är det inte helt enkelt för att en del hjälpte det inte att sätta foten ner. Jag gjorde det ordentligt och inget hjälpte trots att program ledningen var inblandad. Märkligt att dessa typer inte mentalt sätt kan ta in kritik mentalt sätt i hjärnan att deras beteende inte är accepterat och högskolereformen säger att ditt beteende är förbjudet.

    Visst kan svenskar bete sig idioter! Men med ganska lång erfarenhet inom den svenska arbetsmarknaden med kollegor från olika delar av världen samt lång erfarenhet av den svenska undervisningen med dess pedagogik och undervisningen. Har jag aldrig i mitt hela liv mött arbetsmiljö som saknade medmänsklighet, ömsesidig respekt samt ömsesidig hänsynstagande. ”Alltså får man ta kommandot om man inte vill bli överkörd.” Låga ambitionsnivå samt låga intresse.

    Varför flyttar man från ett land till ett annat och sedan visar tydliga tecken på brist på intresse samt motivering?

    Nej! Vi ska endast gynna de som verkligen är motiverade till komma till Sverige.

    Jag kan lova er att det finns rasister även bland invandare, mastersstudenter och flyktingar!

    Jag är i ett universitetsprogram för att lära mig något! Då ingår det inte för att spendera 75 % av min studie tid till att lösa konflikter för att andra människor har problem med sig själva!

  14. Daniel skriver:

    Fd masterstudent vid LU:

    Trist att du haft det så eländigt under utbildningen. Som tur är för mig har jag (än så länge) inte råkat ut för det samma och hoppas att jag slipper det såklart.

  15. Fd masterstudent vid LU skriver:

    Jag fick höra att svenskar har inget att göra i utbildeningen för att den ligger på internationellnivå samt att mina ”svenska” resonemang passar in i utbildningen.

    Detta har inte stoppat mig och i denna utbildningen jag är i går grupparbetet betydligt bättre trots alla sitter olika plaster kunde vi via ett nätbaserat dataprogram lyckades vi arbeta fram ett mycket bra resultat på ca en vecka jämfört med innan fick jag hela tiden jaga efter folk för att få något gjort och råka ut främlingsfientliga kommentarer från människor från olika delar av världen. En nätbaserad program har ökat mina möjligheter att dra nytta av min kompetens från kanditat programmet tex jobba 2 – 3 dagar per vecka (50 %) samtidigt varje vecka jobba på en uppgift. Då slipper man CSN! LER!

    Enligt min arbetslivserfarenhet från den svenska arbetsmarknaden kan man bli avskedad om man inte kommer i tid till jobbet, inte deltar aktivt i arbetet, inte samarbetar med chef och kollegor. Detta sade jag till en av dem: Då svarade personen: Jag är förolämpad! Märklig attityd för mig som har erfarenhet av en tuff arbetsmarknad och är ännu tuffare tackvare en global finnans kris. En del blir tydligt förolämpade när det förväntas av dem att de ska bidra med något överhuvudtaget!

Kommentarsfältet är stängt.