Svinen på Bergkvarabussar

Student vägrades åka med för att han bara hade en 500lapp och inte mindre växel. Bergkvarabuss lilla pressluder försvarar det hela med att ”det är reglerna”.

Att problemet är att busschauffören är hotfull och aggressiv mot passageraren frånses såklart av Bergkvarabuss lilla pressluder (troligen för att rötan i företaget går uppifrån och ner). Oftast har inte busschaufförerna ens växel på en tjuga, så problemet är djupt rotat i en organisation som helst enkelt saknar kvalitets och servicetänkande. Jag har ju själv blivit hotad och hånad av busschaufförer på skånetrafikens bussar flera ggr när jag har haft fräckheten att inte ha jämna pengar (vi snackar nu alltså en tjuga där jag ska ha 3 kronor i retur), velat ha denna växel i retur (oj så jobbigt krav) eller velat gå av i dörren längst bak (som de ofta vägrar öppna av någon märklig anledning som skånetrafiken trots mail om det vägrar svara mig på).

Det här är fenomen som sker flera ggr per dag på bussarna rimligen då jag själv råkat ut för det eller sett andra drabbas minst en gång i veckan under alla år jag pendlat. Senast idag på en knökfull buss så ville en liten pensionärstant med käpp som satt längst fram få lov att gå av längst fram eftersom det var svårt för henne att ta sig igenom bussens alla stående passagerare. Chaffisen bara skrek ”gå av bak!” åt tanten trots att det inte var någon som skulle stiga på vid den hållplatsen. Och istället fick tanten knöga sig bak genom folkhavet.. varpå avstigningen tog ett par minuter extra. Hon han knappt av innan han började stänga dörrarna också… såklart.

Så där förstår ju vem som helst att man inte beter sig. Man öppnar dörren där fram om det är fullt i bussen eller om det är en gammal rörelsehindrad människa. Så är det bara. Det har ingen som helst betydelse om ”det finns regler” som säger annat om avstigningsproceduren på bussar i normalfall. Folkvett ska gå före meningslöst paragrafrytteri. Alltid.

Skånetrafiken och bergkvarabussar består uppenbarligen av många rötägg som inte förstår sånt här. Det måste iaf vara ett krav att man som anställd där saknar förmågan att bete sig anständigt och trevligt. För rötäggen är fler än de trevliga numera. Bara en sån enkel sak att om jag som passagerare stiger ombord och säger ”hej” då ska FANIMIG chauffören svara tillbaka med en hälsning. Det är så man beter sig. Egentligen borde man stanna upp som passagerare och säga åt chaffisen när han inte svarar. Men eftersom man inte kanske har lust att söka konflikter varje morgon med chaffissar som ändå bara hålls om ryggen av sitt företag (dvs man förlorar) så händer det inte att man tjafsar så mycket som man borde. Rättspatos får ge vika för pragmatism och konflikträdsla – som vanligt. Men det är för jävligt att man öht ska behöva tänka så…

Politikerna borde agera eftersom det trots allt råder monopolsituation och man som passagerare inte har några alternativ. Men eftersom politikerna i Lund består av 40talistrikemän som aldrig åker kommunalt, utan tar bil från Lomma eller cyklar från sina centrala boenden, så lär inget ske.

Mina totala sympatier med studenten som vägrade gå av. Fler borde göra som honom.  Jag struntar ärligt talat i att det ”finns regler” om max storlek på växelkassan för det är inte det som är problemet. Chaffisen skulle ha låtit passageraren fått åka med denna ggn, och sagt åt honom snällt och vänligt att nästa gång måste han ha mindre storlek på sedeln. Men inte gjort en stor affär av det eller lekt Hitler och muckat gräl osv… Det här handlar om en monopolfirma som beter sig värre än vad monopolinrättningarna i östtyskland gjorde. Kunden har alltid rätt – en devis som skånetrafiken/bergkvarabuss måste börja arbeta med.

Det här ska vara ett serviceföretag – och då ska man fanimig kunna kräva att de anställda har lite vett och etikett i kroppen och inte är rena svin som läget är i Lunds stadsbusstrafik. För det sviniga ockerpriset av 17 kronor för en enkel resa tycker jag att man ska ha rätt att kräva att det fungerar mycket bättre än det gör idag.

Det här inlägget postades i Idioter & idioti, Skåne, Studierna. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Svinen på Bergkvarabussar

  1. Erik skriver:

    Det går att betala med sms inom hela Skåne. Ta bort kontanthanteringen för allas säkerhet. Det går även fortare än att chaffisen ska hålla på att växla o ha sig. Mindre stress för alla gör att det blir trevligare för alla helt enkelt.

    //Erik

  2. siggardsbelt skriver:

    Ja 17 kr är ocker för en resa. Det är helt riktigt. 17kr … för att blir transporterad en bit .. och dessutom får dessa idioter betalt från skattesedeln. Det är skit. Jag bor i Malmö och här är läget om än, värre än i Lund. Chaffisar som inte kan köra, som är otrevliga, svär ibland, missar busshållplatser, låter hela kompisgäng gå på och åka gratis med mera med mera. Detta ”skånetrafiken” är ett rent hån mot befolkningen.

  3. Jesper skriver:

    Regeln är att föraren växlar max 100 kr. Tänk om det kom ca 5 st på varje tur som skulle betala med 500 lappar. En förare kör ca 10 turer på ett arbetspass. Då skulle han ha 25 000 kr i växelkassan. Det är inget rullande Forex! Och även studenter måste följa de regler som finns ombord på bussarna. Att inte betala för sin bussresa är som att stjäla en liter mjölk på konsum! Att sedan föraren betedde sig dåligt är en annan sak. Men studenten betedde sig ju minst lika illa som försöka ”stjäla” sin resa!

    /Jesper

  4. Fd masterstud vid LU skriver:

    Jag pratade med en av lundabusschauförerna i dag och föraren sade att det kommer att bli som i malmö kontant fritt! Då kvittar det i framtiden hur mycket pengar de än har kommer det att få kliva av.
    Det är säkert en 1980 talist som saknar vett och etiket som klev på bussen!

  5. Paulus skriver:

    Liknelsen att sno en liter mjölk är ju rätt märklig… bussen kör vidare vare sig passageraren är med eller inte och vare sig denna betalar eller inte. Förvisso förbrukas kanske en gnutta mer bränsle per passagerare på grund av den ökade vikten i bussen, men förutom det så förlorar inte bussbolaget på att man hellre släpper på en passagerare gratis med uppmaning om att ha mindre valörer med sig nästa gång. Tvärt om vinner man en nöjd kund, något de överhuvudtaget inte verkar intresserade av att ha nuförtiden.

  6. Daniel skriver:

    Jesper: Det är inget som helst problem med en hög växelkassa, om de hade haft ett slutet system likt i dagens stora varuhus. Då hade de lätt kunnat ha 25 000 i resekassa eftersom ingen hade kunnat sno det.

    Men det bästa vore att göra all stadsbusstrafik gratis. Försök i Danmark visar att det fungerar mycket bra och att när man slipper hanteringen av biljetter och kontanter + minskad privattrafik så går det ungefär jämnt ut ekonomiskt för kommunen. Det gör det ju knappt ens idag när de drar in ocker-priser.

    Men eftersom kollektivtrafiken tyvärr är mer eller mindre privatiserad lär det inte ske.

  7. Daniel skriver:

    Det står faktiskt inte på alla bussar något om den där 500kronorsregeln. Så ”vett och etikett” är knappast frågan när skånetrafiken inte ens informerar ordentligt.

  8. adrian skriver:

    det står klart o tydligt 100 kr maks på varje buss/ ta en kontrol hos läkaren/ o du ska vara stundent läss istället att hålla på… dom gör ett underbar jobb me tanken på att det finns såna folk som du

  9. Daniel skriver:

    Adrian: Nej det står inte alls klart och tydligt på alla bussar ditt jävla stolpskott.

  10. Adrian skriver:

    Daniel: Du behöver definitivt GLASÖGON…det står klart och tydligt att föraren växlar endast 100kr…skylten är större än ditt huvud….

  11. Daniel skriver:

    Förloraren Adrian. Skylten finns inte kvar på alla bussar även om den fanns där innan. Bortriven, utnött, whatever. Vad i detta är det du inte förstår? Och som det stod i mitt inlägg: Det är inte det som är ämnet – utan attityden hos busschaffisar som är otrevliga och inte vet hur man sköter ett serviceyrke. Hälften klarar ju inte ens av att svara ”hej” på tilltal numera…

  12. Dr M skriver:

    Ja, för enbart sms-betalning fungerar ju så utmärkt i t.ex. Uppsala … Till att börja med ska man inte behöva ha en mobiltelefon för att kunna åka buss på enkelbiljett (det är en principsak, om inte annat). För det andra fungerar sms-systemen inte tillräckligt tillförlitligt. Som det är idag kan man inte lita på att svars-sms:et med biljetten kommer inom rimlig tid.

    Nej, som Daniel säger: ha ett slutet kontanthanteringssystem istället, i kombination med ett intelligent rabattkortsystem (som t.ex. Oyster Card i London) för mer frekventa resenärer.

    Och vad gäller problemet med 500-lappar gäller ju det alla ställen som hanterar köp för relativt små mängder pengar, inte bara bussar. Det problemet angriper man bäst genom att införa en 200-kronorssedel, låta bankomaterna arbeta i 200- och 100-kronorssedlar och förpassa 500-kronorssedeln dit den hör hemma: kontanthantering av större summor (läs: kontantuttag på bankkontor). Då slipper bussarna hantera växling av stora sedlar utan att det innebär ett problem för den som händelsevis behöver köpa en kontantbiljett.

  13. Studenten i Fråga skriver:

    Jag är den student detta handlar om.

    Det som inte kommer fram i Sydsvenskans artikel är att jag inte alls ville betala med 500 utan jag ville ladda mitt månadskort!!

    Månadskort kostar 425 dvs jag skulle ha tillbaka 75 kr!

    Han ville inte ta mer än 100 kr, en vuxen resa kostar 17 kr, vilket innebär att jag ska ha tillbaka 83 kr!

    ”- De kan inte tömma kassan på en enda resenär, säger Maud Nilsson på Bergkvarabuss.”

    Jag är helt säker på att 83 kronor är mer än 75!!! Dvs han tömmer inte alls kassan på min 500ing – tvärtom!

    Jag tackar bloggaren för att du sympatiserar med mig!

    Jag vill också tacka den kille/gymanisestudent(?) som betalade min resa. Jag var alldeles för chockad den morgonen för att fråga om hans namn och nummer för att kunna betala tillbaka honom pengarna. Ser du mig på bussen/ute så kom fram och hälsa! Jag vill ge dig dina pengar.

    PS. jag är för kontanfria bussar för chaufförers säkerhet men tills dess ska de ta emot pengar!

    Underligt är det också att när busschaufförerna har bråttom pga försening (som oftast inte är deras egna fel) låter de folk gå på gratis så det går snabbt. Bara två dagar efter den händelsen skedde detta mig, en chaufför lät mig och omkring 10 andra gå på bussen gratis! Jag hade förvisso införskaffat månadskort så jag hade ju ändå inte ”betalat” men intressant vilka val en del förare gör (han som bråkade med mig). För 17 kronor försenade han mig och omkring 25-30 andra, förstörde mångas morgon samt blev fick sig själv polisanmäld medan andra låter folk gå på för eventuellt 170 kronor sammanlagt gratis!!

  14. Studenten i Fråga skriver:

    Och nej ni som kommenterat emot mitt handlande jag försökte inte alls stjäla en resa. Är alldedes för gammal och klok för sådant beteende.

    Jag har sett folk ladda rabbatkort med 200, 300 och 500 kronor flertal (läs: MÅNGA) gånger!

    Att han inte ville ta emot min 500ing har inget med mitt handlande att göra utan endast hans.

  15. Daniel skriver:

    Studenten: Tackar för din kommentar och ditt klargörande av läget!

Kommentarsfältet är stängt.