Geoquiz 100122 – svar

Folk var inne på rätt saker i mitt geoquiz om luftfuktigheter. Så jag har inget att klaga över alls. Bo och Mikah tog upp de viktigaste aspekterna.

Det jag tänkte på och sökte var följande tre variabler som ingen var för sig, men tillsammans är de tre primära anledningarna till skillnaden i luftfuktighet:

1 Halland ligger söder om Dalarna och har högre årsmedeltemp för att det just ligger på sydligare breddgrader (i regionala sammanhang utan andra variabeler syns den effekten alltid). Hög temp innebär högre möjligheter till högre absolut luftfuktighet (även om det inte måste vara så överallt om ingen luftfuktighet kan uppstå). På egen hand är breddgraderna ingen säker variabel, men i kombination med de följande och i den här kontexten en viktig aspekt. Fler antal soltimmar på sommaren osv ger större uppvärmning av luften och även avdunstning till luftfuktigheten.

2 En variant av detta är som redan nämnt att Halland ligger vid kusten, Dalarna ligger i inlandet. Kustklimat är i regel fuktigare och ”varmare”.  Men det är ingen krav på så här ”liten” skala. Men ändå en egen variabel.

3 Och slutligen då självklart bergen och den orografiska effekten. Bergen i skanderna tömmer atlantluften på fukt när den fälls av i Norges högländer innan den når Dalarna. En liknande och svagare orografisk effekt sker dock även i Hallands kustområden, men där är det först längre inåt landet som avtorkningen märks och därmed blir Halland extra blött av just samma anledning som gör Halland torrt.

Det här skulle iaf jag påstå att de tre viktigaste anledningarna. Atmosfärscellerna som togs upp är ingen egen variabel för en regional klimatskillnad på samma sätt eftersom lågtrycksbanorna och frekvensen av lågtryck som kommer in genom corioliseffekten för Halland och Dalarna är ungefär det samma. Ev är effekten av den Nordatlantiska oscillationen och högtrycksryggar från Sibirien större i Dalarna, och därmed blir det lättare högtryck där över som bromsar lågtryck från Atlanten. Men jag tror inte det är en jätteviktig skillnad. Det är såklart däremot en jätteviktig förklaring av klimatet som helhet i vårt land, men inte skillnaden mellan Dalarna och Halland alltså.

Nu får ni fråga/klaga om ni inte håller med mig. Jag är ingen meteorolog/klimatolog även om jag läst ämnena en hel del.

Det här inlägget postades i Andra vetenskaper, Geologi, Miljöfrågor, Quiz. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Geoquiz 100122 – svar

  1. Mikah skriver:

    Ah, jag glömde bort temperaturen.

Kommentarsfältet är stängt.