Piratpartiet eller sofflocket för denne socialliberal?

Jag har ångest inför valet 2010. Jag vet verkligen inte vad jag ska rösta på för första gången i mitt 35åriga liv. Det lutar åt piratpartiet, men eftersom det finns en massa frågor där jag inte är säker på deras ståndpunkt så vet jag inte. Jag kan heller inte med deras naiva syn på teknikens framsteg.  Så nej, valet är inte avgjort.

Å andra sidan, det finns inga rimliga alternativ så jag vet inte vad jag bråkar om. Borgerligheten är inte frihetliga längre. De har istället anammat den amerikanska modellen med trygghetsfascism och populistiska bullshitlösningar för skola och jobb. Så om man röstar blått så kommer trenden med trygghetsfascism att öka och så även irritationsmomenten kring orättvisa kring sjukförsäkringar osv som är så jävla onödiga.

Å andra sidan har jag inga illusioner om att alternativet, de röda, vill förbättra något heller. Det syns allt för tydligt hur sossar resonerar i frågor kring personlig integritet – den är ett obekvämt nonsens som de helst vill avskaffa. De förstår ju inte ens att anonymitet är ett måste i en verklig demokrati. Det heter inte Bodströmssamhället för intet. Det här med fascistisk kontroll över medborgarnas minsta rörelser är en socialdemokratisk paradfråga.

Sen förstår ju inte sossar att jobb inte bildas genom att öka skatterna och hitta på fler avgifter och skit för företagarna. Förstår man inte att jobb trivs bäst i frihet och med ett så minimalt skattetryck som möjligt så förstår man inte ens grundläggande ekonomi. Så felen med sossarna är helt otroligt nog vida större än med borgerligheten. Socialdemokratin är verkligen den korkade pöbelns morotsparti. Och att snacka om miljöpartiet som ett alternativ håller inte så länge de envisas med att alliera sig med vänsterfascisterna.

Så, sofflock eller piratparti i september. Något annat vettigare alternativ finns inte för en sann socialliberal.

Det här inlägget postades i Politik & ekonomi. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Piratpartiet eller sofflocket för denne socialliberal?

  1. Nisse skriver:

    Rösta Pirat så tar du iaf ställning i ett antal väldigt viktiga frågor.
    Att ligga på sofflocket tjänar ingen på!

  2. Dr M skriver:

    Det lutar åt piratpartiet, men eftersom det finns en massa frågor där jag inte är säker på deras ståndpunkt så vet jag inte.

    Jag befinner mig i ganska exakt samma sits. Jag resonerar som så, att de saker som är bra med piratpartiet för tillfället med råge uppväger det som jag tycker är mer tveksamt — även på just dessa sakområden. T.ex.: jag är inte säker på att jag helt ställer upp på Piratpartiets exakta idéer om upphovsrättens framtida utformning, men min tveksamhet om det exakta innehållet väger lätt mot det faktum att Piratpartiet för tillfället är det enda som överhuvudtaget inser att förändringar alls måste göras för att anpassa sig till den tekniska utvecklingen.

    Överhuvudtaget gäller ju att man inte röstar i ett vakuum. Realistiskt sett kommer pp även med ett strålande valresultat inte ha mer än 4-5%, och jag räknar i det läget med att de inte kommer att göra så mycket ”skada” på de punkter där jag är tveksam, men ändå gör nytta på de bredare områden som är viktigast.

    Jag kan heller inte med deras naiva syn på teknikens framsteg.

    Jag instämmer med detta, men jag föredrar alla gånger piratpartiets tekniknaivism framför övriga partiers tekniknihilism. Än en gång är det helt enkelt viktigare att de alls har en framstegsvänlig syn än att den helt överensstämmer med min.

  3. Daniel skriver:

    Dr M: Jag instämmer på alla punkter.

Kommentarsfältet är stängt.