Svampmystik

Jag har läst geomorfologi. Jag blir ändå först förbryllad av den här formationen som sydsvenskan beskrev i går. Den ser inte alls ut som något jag sett tidigare. Men här kommer min hypotes utifrån bilden eftersom jag inte har något bättre för mig idag.

Foto: Roy Hallgard

Det som ser ut som en hatt har på något sätt varit i kontakt med havsytan tidigare. Hattens platta undersida och välvda översida ger den en skenbart vulkanliknande utseende som förbryllade mig ett tag, tills jag började anta att det var tämligen irrelevant. Det finns två förklaringar till hur havsytan kan ha ändrats. Dels är det frågan om en vertikal påle/gren som suttit fast på botten och som därmed haft ett lägre läge. Kanske precis bara så att toppen stuckit upp från ytan så att hatten har kunnat börja bildas kring den. Sedan har grenen lossnat från botten och stigit upp lite, så att hatten lyfts upp och isen sedan frusit till omkring den.

(blått, havsytan vid högvatten, rött förändring av havsytan vid tidvatten)

Men en bättre och mycket enklare förklaring är att det har med tidvatten att göra än pålen. Hatten bildades på en fastsittande påle/gren vid  högvatten (vi har ju trots allt sådant på västkusten av skåne), och sedan har det efter att vattnet sjunkit frusit till under grenen även vid lågvatten (då bilden togs). Det är därför som vi ser uppsprucken is runt ikring ”svampen” Det sker rörelser kring den hela tiden och isen har inte riktigt hunnit frysa till. Den där hatten åker alltså troligen upp och ner på dygnsbasis hela tiden, men så länge det inte stormar så har inte hatten åkt knäckts av.

Det här inlägget postades i Geologi, Miljöfrågor, Skåne. Bokmärk permalänken.