Smör bättre än olivolja

LCHF-dieten får nu ny forskning på sin sida vad gäller det här med fetters nyttighet. Smör är kanske inte bara en  förtalad fettkälla, den är kanske t om nyttigare än den så otroligt hyllade olivoljan visar ny forskning från Lunds universitet rapporterar skånskan.se. (Jag ska se om jag hittar orginalforskningen sen vid tillfälle.)

Inte för att jag orkar köra LCHF då, jag kan inte vara utan min pasta. Men lite GI-inspirerad diet ska det bli framåt våren. Det fixar jag och det funkar. Olivolja lär det också bli, men mest smör, som vanligt. Men några syntetiska margarin kommer inte in i mitt hushåll.

Det här inlägget postades i Medicin, hälsa & psykologi. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Smör bättre än olivolja

  1. Dr M skriver:

    Tja … smör och olivolja har ju i alla fall lite olika användningsområden, vill ju jag hävda. Det är inte så många tillfällen då det ena med gott resultat kan bytas mot det andra.

    Sedan får jag en liten känsla av att det här nog är rätt små studier med en del metodologiska problem, vilket inte gör dem ointressanta, men vi kanske inte ska ta dem som något särskilt avgörande bevis heller. Men visst är det trevligt att få se förtalade livsmedel få upprättelse, det håller jag med om.

    Jag använder gärna Bregott (eller motsvarande brittiska varianter nu när jag bor i England) på bröd och så, men lättmargariner och liknande kommer icke över min tröskel. Till matlagning används företrädesvis riktigt smör.

  2. Daniel skriver:

    Nej jag tycker också att smör och olivolja ska ha olika användningsområden. Problemet är ju att så många tycker att olivolja går utmärkt att steka i tex. Vilket det fanimig inte alls gör – ens enligt traditionell italiensk matlagningskonst om man ska vara noggrann. Den påtagliga skarpa smaken i en extra virgin olivolja lämpar sig inte för stekning eftersom den oljan har för mycket slaggprodukter i sig och är kass på att tåla värme.

    Ändå ser man proffskockar och amatörer nyttja den till varenda köttbit. Med anskrämligt resultat som följd där matbiten nu bara smakar fränt av olivoljan.

Kommentarsfältet är stängt.