Gnälliga rökare som inte förstår problemet

Jag är vare sig vän av storebrorsamhället eller förmynderi. Jag betackar mig därför fullständigt för den sortens naiva resonemang som Frykman i den här artikeln har kring förbud. Han viftar desperat med förmynderikortet när ett förbud är på tal likt många andra av mina sk ”frihetsälskande” vänner gör. Gud så jävla tröttsamt det börjar bli nu.

Det stora problemet, som de totalt duckar för i sin iver att få fortsätta röka överallt är att rökningen påverkar ANDRA än rökaren. Det handlar alltså inte alls om förmynderi eller rökarens hälsa, utan om alla andras frihet att SLIPPA rökarens rök. Min frihet som passiv rökare att slippa kväljas av cigarettrök är en större och viktigare frihet än din att få sprida röken. Mycket större. Mycket viktigare.

Det är just därför att rökningen inte alls är en privatsak. Det handlar inte om att staten vill bestämma över ditt liv, det handlar om att staten vill hindra dig från att förstöra ANDRAS liv – eftersom vi – tyvärr – inte har friheten och rättigheten att på egen hand ta hand om det. Tro mig Frykman, hade jag haft tillåtelse hade jag gärna lämnat staten utanför det hela och på egen hand tagit hand om rökare som bolmar i mitt ansikte. Men nu är detta den civiliserade vägen vi ska gå och då får vi acceptera detta.

Det hela handlar alltså om att både folk med luftvägsbesvär, astmatiker och liknande ska kunna röra sig ute i samhället utan risk för hälsan, men även att vi andra som bara inte vill känna stanken eller bara få sotpartiklar in i våra lungor för att det finns folk med drogproblem där ute – ska få slippa detta! Vår frihet. En större och fan så mycket viktigare frihet än rökarnas frihet.

Om jag bara måste skjuta med ett gevär, så får jag ju göra det under former så att ingen annan skadas… skyddade privata former där ingen ofrivillig kan drabbas. Eller hur? Samma princip ska rimligen gälla droger likt tobaksrökning som defakto är farligt för omgivningen. Det dör ju, även om det numera är på radikal nedgång tack vare förbuden, fler av passiv rökning i Sverige än av vådaskott från folk som skjuter. Så om vi kan ha regler för vapenhantering, så ska vi fanimig ha det även för droger. Det som kan skada andra oskyldiga, det ska också regleras. Punkt slut. Det som BARA kan skada dig själv, vad exakt det nu är, dock tex inte tobak, det kan vi däremot utesluta från den här diskussionen.

Kan ni förstå det någon gång era förbannade rökbolmande troll? Nej, troligen inte. För ni är inte liberaler eller frihetsälskare så som ni vill skildra er själva med era kontinentala exempel om hur det går till i Danmark – Nej, ni är puckade egoister, vilket är något helt annat. Troligen är det åratal av rökning som krympt blodtillförseln till era hjärnor.

Det här inlägget postades i Frihetsfrågor, Medicin, hälsa & psykologi. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gnälliga rökare som inte förstår problemet

  1. intefanny skriver:

    Särskrivningar är en sån grej som jag fortfarande blir barnsligt upprörd över trots att jag är 18, jag tycker att det är så himla fult.

    Att det har att göra med influenser från engelskan köper jag dock inte, jag tror att det har att göra med A; folk uttrycker sig mer i text offentligt B; svenskundervisningen är alldeles för flummig och fokuserar alldeles för mycket på ”mjuka” värden, såsom hur texten känns och hur väl man använder metaforer. Stavning och grammatik är något som är grovt underprioriterat.

  2. intefanny skriver:

    Oj, kommentaren hamnade på fel inlägg. Skulle ligga under ”dess jävla sär skrivningar”.

  3. intefanny skriver:

    Skadorna man får av passiv rökning är dock jävligt små, även om rökningen är otrevlig. Ganska få skadas varje år av att folk röker utomhus, rökning på krogen ger väl mer effekter och är mycket rimligare att förbjuda.

  4. Daniel skriver:

    Intefanny: Enligt en hälsoforskare på TV härom dagen skulle det röra sig om 150 liv som sparades av att vi numera har rökförbud på krogen. En halvering av dödsfall kopplade till passiv rökning i samhället från tidigare. 150 liv tycker jag är mer värt än några rökares bekvämlighet.

Kommentarsfältet är stängt.