Människor som inte betalar sina skulder till vänner

Den här märkliga kommentaren fick jag på två gamla bloggposter på min gamla terra incognita-blogg. Förutom att det är spam att skicka ut en massa kommentarer som är reklam för något annat så är det ett jävla skitämne som personen gör reklam för. Jag har varnat personen via epost att sluta med sina utskick. Vi får se vart det bär hän. Fortsätter skitungen så kommer jag såklart skicka över hans epostadress till Uppsala universitet där han är verksam så får de se över om de vill ta disciplinära åtgärder. Han vill säkert gott den gode ”anders” som han kallar sig, men han ska ge fan i att spamma mig och andra med något som är så här jävla olämpligt att spamma kring som förtal av en person. Vilket detta får ses som faktiskt.

”Hej!
Även om det inte har med ämnet ifråga att göra så måste jag säga det här med tanke på omständigheterna: Jag har varit en beundrare av Nima Dervish, men med tanke på hans kvinnoförakt tar jag helt avstånd från honom: ( http://www.realtid.se/ArticlePages/201002/03/20100203104824_Realtid135/20100203104824_Realtid135.dbp.asp?sAction=lk ).
Han förtjänar inte längre vårt stöd. Dessutom är han för opålitlig. Ett konsekvent avståndstagande är aktuell.”

Jag läser igenom det hela och konstaterar tre saker. 1 Nima (Nima Dervish, Nima Daryamadj)  har troligen ”hotat” kvinnan – det betvivlar jag inte, alltså är det inte säkert att det är förtal, även om det är oetiskt att sprida ut påståendet. 2 Kvinnan ifråga var skyldig till ett skuldbrott och vägrade betala. 3 Jag vet precis hur det känns att låna ut pengar och sen inte få dem i retur.

Just därför sympatiserar jag öht inte alls med kvinnan i fallet. Nej ni läste rätt. Det var inte så att Nima gav sig på henne eller slog henne. Han hotade henne verbalt, vilket slamkrypare som inte betalar sina skulder faktiskt får tåla och vad som jag också anser är ett avsevärt mycket mindre brott moraliskt än att utnyttja någon.

Visst, bägaren rann väl över för Nima och rent rationellt så ska man inte hota folk – och han ursäktar sig också för sitt beteende som alla kan se vilket jag tycker är mer storsint än vad som behövs. Men den här artikeljäveln är så tendentiös att jag spyr och det får min bägare att rinna över. Det är tex fullständigt irrelevant att hon farit offer för hedersvåld tidigare i sitt liv, det legitimerar inte henne att stjäla men artikelförfattarna vill framställa det som någon slags förmildrande omständighet. Fy fan för sådan såpoperejournalistik!

Anledningen till att jag villkorslöst sympatiserar med Nima är att jag som sagt vet hur otroligt frustrerande det är att inte få tillbaka pengar man lånar ut. För den som inte förstår problemet är det såklart jättesvårt att förstå problemet så att säga och allt blir så svartvitt vad gäller Nimas beteende. Han hotar, det får man ju inte göra, buhu.

Det hela handlar om att man känner sig kränkt och utnyttjad och det är en oerhört stark känsla. När man lånar en större summa pengar till någon, och för många av oss är 2000 spänn en oerhört stor summa pengar så känner man sig väldigt generös när man som tex student med en månadsinkomst på 7000 ger så mycket till en vän.

Man har verkligen gjort en vän en god gärning och det uppfyller en med belåtenhet när man ser vännens tacksamma blick. Men när man sen märker att personen i fråga liksom inte förstår hur oerhört viktigt det är att inför en sådan här aktion vara 100% hederlig och betala tillbaka så växer det sig i de flesta av oss som råkat ut för detta fram en DJUP känsla av kränkning och inte minst av frustration.

Det HATET man känner inför den som vägrar återbörda en skuld är inte att skoja med. Det är verkligen en djupt liggande demon som väcks till liv när ens generositet spottas på – det lovar jag att de flesta som utsatts för det vet om. Detta väcker samma känslor i en som om man skulle se en nära och kär bli fysiskt påhoppad. Ungefär på den primala nivån ligger det. Det kalla rationella tänkandet är inte det som styr en. Man blir smått labil om det vill sig illa.

För alla er som antingen inte har råkat ut för det, eller som är likgiltiga kring pengarna ni sprider omkring er, eftersom ni troligen är födda med silversked i mun, så kan Nimas agerande troligen te sig hemskt. Ni begriper helt enkelt inte bättre av bristande empiri!

Jag vet att det är just kombinationen av att man känner sig djupt utnyttjad av att någon tagit emot ens godvillighet, och frustrationen av att det bara fortgår och inte återgäldas, dvs det inte är en enskild konflikt som kommer och går snabbt, utan den kanske gnager i veckor, månader eller t om år som gör detta till en så jävla känsla där man, framförallt om man har det knapert och skulle behövt pengarna till tex mat, blir fullständigt vansinnig.

Det har hänt mig två ggr i livet. Ena gången fick jag efter väldigt många hot tillbaka mina pengar och vederbörande och jag har dragit ett streck över det hela (även om det såklart inte har försvunnit för mig helt – vi är knappast jättetajta vänner längre). Det andra är ett olöst fall där personen bara har fortsatt att hålla sig undan för mig. Jag har såklart släppt det hela, men när jag läser en sån här artikel så väcks minnena till liv. Och även till viss del känslorna. Tiden läker nästan alla sår faktiskt. Även kränkningar som aldrig upphört.

Jag HATAR folk som betalar generositet mellan vänner med spott och utnyttjande. Det är kanske den mest stinkande sortens avföring förklätt till människor som finns.

Det finns en lärdom av detta och det är att man ALDRIG ska låna ut pengar och räkna med att få tillbaka dem av en vän utan att skriva ett kontrakt på det hela. Det är faktiskt så jävligt. De godaste vänner kan svika en när det kommer till att betala igen skulder.

Den andra lärdomen man kan dra av detta är att man inte någonsin ska spamma mig.

Uppdatering: En googling på nätet visar att förtalet och hatkampanjerna mot Nima nu satt igång på flertalet skräpbloggar. Jag tänker dock inte besudla min blogg med länkningar till dessa. Vill ni se skiten kan ni säkert hitta det.

Det här inlägget postades i Idioter & idioti, Personligt, Politik & ekonomi. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Människor som inte betalar sina skulder till vänner

  1. soli01 skriver:

    Dervich är bara en människa som något överreagerat och det kan vi göra lite till mans.
    Vet att det finns människor som sviker ens förtroende och då kan det lätt bli en överreaktion. Ingen är egentligen felfri, men Dervich har visat att han kämpar för stora saker som nu inte får glömmas bort.
    Jag tycker att detta har fått för stor uppmärksamhet och han har själv sagt att han ångrar vissa saker.
    Att han kommer från Iran ska inte ha någon betydelse. Har läst antydningar om dylikt och detta är helt förkastligt i sammanhanget.

  2. Ping: Cirkus Realtid del 5 – Efteråt « Nordic Dervish

Kommentarsfältet är stängt.