SVT

Jag har ett väldigt kluvet förhållande till SVT. Jag tror inte jag är helt ensam om det. Jag brottas med en rejäl portion avsky för att jag som TV-innehavare enligt lag måste betala för en kanal som jag inte kanske ser, en kanal som ofta har politisk propaganda inbäddat i sin repertoar.  Och så måste man höra på deras propaganda för deras egen förnämlighet hela tiden. ”Fri television”.

Deras arrogans att de producerar ”fri television” är bara semantik. Ingen television är fri från propaganda bara för att den inte direkt styrs av en maktapparat. Det blir därför ett provocerade uttalande när man då påstår att man är ”fri” från politisk påverkan när valet och vinklingen av program helt styrs av producenter och journalister på SVT – och DERAS politiska och religiösa uppfattningar.

Men samtidigt, trots mitt hat mot ofrivilliga sk TV-licenser och massor av politisk propaganda trots hävdandet om motsatsen så är ju SVT en kanal som visar mycket bra saker. Få andra kanaler tillhandahåller dokumentärfilmer av det lättsammare slaget så som ”Hästmannen” och ”Plötsligt i Vinslöv” eller mer ingående djupdykningar i avancerade ämnen. Ingen annan kanal skulle komma på tanken att sända en dokumentär om någon polsk filmskapares vedermödor osv. De visar även bra svenska och utländska TV-serier och filmer rätt ofta, i den mån de öht visar sådant. Intellektuella program helt enkelt som inte bara är hjärndöd underhållning. De har förvisso tappat en hel del av den kvalitét de en gång i tiden hade iom sina kvasiseriösa försök att göra pöbeltelevision likt det vi ser i tex TV4. SVT ska göra mossiga program, det är där som de är överlägsna. Program om färgblinda myntsamlare och italienska kronärtsskocksodlare. Tyvärr har de tappat lite av den känslan. Bara det faktum att de så sällan öppnar upp och visar program ur sitt gigantiska arkiv är störigt nog. De har ju allt från udda konserter med Jimi Hendrix till osedda intervjuer med Palme som tonåring i sina arkiv. Saker de bara sällan visar. Varför kan man fråga sig.

Visst KAN man få se liknande saker i andra kanaler också, tex i 8an och 9an eller Discovery channel. Men det ligger oftare ändå på ett ytligare plan.

Så även om jag aldrig vill eller tänker betala TV-licens så vet jag att utan SVT skulle allt reduceras till ”Lets dance”-nivå ala TV4 om SVT inte fanns – den fula baksidan av vad som tenderar ske när kapitalet helt får styra kulturen i en sån liten kontext som Sverige trots allt är.

Alternativet är väl att de gör om sig till en betalkanal, så kan vi som vill betala för dem. För som det är nu, att alla påtvingas en kostnad, är inte moraliskt rätt. Antingen ska det vara helt skattefinansierat, eller så ska det vara helt frivilligt som betalkanal. Just nu råder ett mellantingets märkliga fascism, och det gör att det fullständigt kvittar vilken överlag god kvalitét det är på SVTs utbud.

Det här inlägget postades i Datorer & teknik, Frihetsfrågor, Media, Politik & ekonomi. Bokmärk permalänken.