Det här med svenska kors och korsfarare

Svenska soldater med svenska fanor. Vad är problemet? Jo fanan inte bara ser ut som en korssymbol – den är en korssymbol. Dess historia och tillkomst är direkt kopplad till kristendomen. I de flesta sammanhang tänker man inte på det, det är inte det jag tänker på när jag ser en flagga vaja på stång på nationaldagen tex. Dvs den religiösa symboliken är trots allt rätt dold för oss. Eller glömd rättare sagt.

Som Lindenfors dock säger så är den inte det för alla andra. Av okunskap om att varken Sverige eller de svenska soldaterna är där i korsfararsyfte så kan folk bli upprörda. Man borde iaf avhålla sig från att vifta med stora fanor kan tyckas eftersom folk där nere inte känner till flaggans nutida historia.

Men där tar mina sympatier med det här resonemanget delvis slut. Den första anledningen är att jag är en sådan tjurskallig person som väldigt sällan tycker att ignorans ska ursäktas. Dvs om talibanerna inte begriper att det inte är en symbol för korsfarare, så är det deras problem, inte vårt. Jag får väldigt otrevliga självcensursvibbar av detta. Å andra sidan är jag rätt pragmatisk också, dvs eftersom vi trots allt är där under känsliga omständigheter, som ”gäster”, så kanske vi får ta seden dit vi kommer och anpassa oss efter dem i sådana här situationer. Desto mer finns kanske att invända mot det här på andra plan då.

Alternativen som föreslås i tex facebookgrupper, tex tre kronor, är lika mycket religiösa i sin symbolik som flaggan, om än att alla kanske inte känner till det, eller kommer lägga märke till det lika fort. Men treenigheten finns där tydligt bakom de korssymboler eller fleur-de-lis som syns i de mindre stilistiska kronorna.

Om tanken är att få väck religiösa symboler, då kan man ju inte göra en halvmesyr av det hela och stanna vid kronorna istället. Inte utan att välja väldigt stiliserade kronor utan fleur-de-lis/kors i sig, dvs något som ser lika töntigt ut som de tre kronor som vi har i hockeysammanhang. Och sen då hoppas att ingen taliban börjar undra över varför man så tydligt fokuserar på siffran tre vilket trots allt skulle finnas kvar i symbolen. Nu tror jag inte teologikunniga talibaner växer på träd som tänker på sånt här. Merparten av alla där i Afghanistan kan ju inte ens läsa. Men det räcker ju med att en lite mer bildad agitator lägger märker till det så kan det bli skit av det ändå. Möjligen.

Och är det ett problem det här med fanan eller är det något vi själva har kommit på att det skulle kunna bli ett problem? Jag vet faktiskt inte, jag har iaf inte hört talas om några dispyter kring det. Kanske är det trots allt så att talibanerna kan skilja på symboler och symboler, eller kanske de aldrig kommer tänka på det. Kanske ska vi inte väcka den björn som sover?

Jag förstår till fullo invändningen mot att ha  symboler som ger korsfararvibbar i en så känslig plats som Afghanistan. Men jag är dock inte lika övertygad om att det är ett problem mer än hypotetiskt, eller att lösningarna på ”problemet” kommer göra någon gladare. Men, försiktighetsprincipen är kanske klok att följa.

Flaggor med kors är möjligen ett problem i muslimska länder. Men jag skulle inte kalla detta med ”tre kronor” för en helt oförarglig lösning som inte kan göra någon lika upprörd. Hypotetiska problem som hypotetiska problem. Bättre att man viftar med FN-flagg istället? Eller EU-flagg?

Hela poängen med att öht bära eller vifta med en flagga är ju för identifikationens skull. Där ”går en sån”. En slags förlängning av uniformernas ursprungliga syfte som nu då har försvunnit när uniformerna är mycket mer universella. Om man då tänker sig soldater på patrull som har en trekronor-fana viftandes, så kommer de ju inte kunna bli identifierade av någon annan än svenskar. Allra minst av skjutglada nervösa amerikanska soldater eller klanledare som brukar undvika att skjuta på annat än jänkare annars. Man måste ju ha en symbol som folk känner igen.

Det här inlägget postades i Historia & arkeologi, Politik & ekonomi, Religioner. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det här med svenska kors och korsfarare

  1. Anders B Westin skriver:

    Flaggor och religioner.

    Släktselektions-substitut.

    Vi är fångar i processens process.

    OS – invigning kommer snart!

  2. Mikah skriver:

    Jag tycker det är lite tragiskt att den svenska flaggan jämförs med korsfarare. Den svenska PK-ismen och postmodernismen börjar nog gå lite för långt nu. Det känns som Sverige & svenskarna skall radera ut hela sin identitet för att inte riskera trampa nån taliban/muslim på tårna. Men det är förhoppningsvis bara ett hypotetisk problem fortfarande?

    Tilläggas bör att jag är finländare. Svenskar och finnar fajtas sida vid sida i Afghanistan, men en liknande flaggdiskussion skulle jag aldrig kunna tänka mig att det förs i Finland angående sin flagga. I Finland är däremot nationalism helt PK.

    Helt apropå…

    Gustav II Adolf landstiger i Tyskland…såhär skall det se ut! 🙂

  3. Daniel skriver:

    OS-Haiku. Nästan. 😛

Kommentarsfältet är stängt.