Facebook och fuck off-möjligheter

Att använda facebook på arbetstid är såklart alltid tveksamt. Men jag kan dock såklart tänka mig att det finns yrken där det är mycket dötid. Inte minst i en del service-kundkontaktsyrken.

Men vad jag däremot inte kan acceptera, någonsin, är att arbetsgivare snokar runt på facebook för att spionera på sina anställda. Vad man har för bilder där och vad man gör på sitt privatliv är inget en chef  i regel har att göra med. Det finns såklart undantag, tex folk som jobbar med säkerhet, poliser och liknande. Men i övrigt ska ens privatliv vara heligt och verkligen inget som en arbetsgivare ska få fråga om ens. Ens meriter och uppförande på företaget ska vara allt som definierar ens lämplighet. Sen ska det kvitta om jag har som hobby att offra grisar på bål varje lördag eller inte. Självklart, om man tex hänger ut något som har med jobbet på facebook på ett sätt som är direkt olämpligt, så blir privatlivet relevant. Men inte annars. Jobbkvalifikationerna ska bedömas på arbetstid.

Jag är ju egentligen för att man ska sköta allt sånt här på mellanmänsklig nivå. Inte på statlig med lag. Men eftersom vi är ett litet land med begränsade möjligheter till ”fuck off” (sådana möjligheter finns egentligen ingenstans i världen mer än för folk med silversked i mun) så får man ha lite lagar som skyddar anställda från att bli utsatta för chefers vansinne.

Jag har själv tänkt på det där. Vad händer om chefen skulle skicka en vännerförfrågan på facebook till mig (den dagen jag arbetar). Jag tror jag, om jag inte är polare med personen på riktigt, skulle säga nej. Och jag skulle motivera det ärligt och säga: Facebook har jag privata saker på, som jag inte vill dela med mig med någon som sitter i en maktposition över mig. Var vänlig att respektera detta.

Ingen bra lösning, men den enda rimliga om man vill behålla sitt privatliv. Man kan ju aldrig veta vad ens chef kan tänka sig ha för åsikter om något man lägger upp.

Om en chef inte förstår detta, då vill jag inte jobba med den. Den borde såklart redan innan den öht kommer på den usla idén att pressa mig som anställd på en vännerförfrågan aldrig ens skicka en sådan. En kompetent och seriös chef vet vilken prekär situation man sätter en person i om man som chef skickar en vännerförfrågan – och låter därmed också bli att öht skapa den situationen.

Men eftersom det är lättare sagt än gjort att bara säga dra åt helvete till sin arbetsgivare i det här landet pga vansinniga karensdagar på akassan och obefintliga möjligheter för de flesta att spara undan fuck-off-pengar på egen hand så är läget låst.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.