Skrämmande framtid för historieundervisningen

Är det något som kännetecknar grund och gymnasieskolans skildring av historia är det att den är fylld av luckor och nu ska det tydligen bli värre, för nu ska världshistorien tydligen börja först med industrialiseringen enligt en ny läroplan. Man hoppar över väldigt mycket och fokuserar istället helt på andra ting alltså. Så här har det dock varit länge. Det stora skräckexemplet var häftet ”om detta må ni berätta”, en kampanj med det nobla syftet att upplysa ungdomarna på början av 2000talet om antisemitismen.

Det stora problemet, som professor Dick Harrisson undervisade mig i när jag läste historia var att i princip skildrar detta häfte det hela som om antisemitismen var en tysk uppfinning från 1930talet och Adolf Hitler. Men en sådan grundpelare blir det inte alls konstigt att förintelsen då ter sig abstrakt och att folk t om misstror det hela. Förstår man inte det större sambandet, med en djupt rotad europeisk och islamsk antisemitism under 1000 års tid blir det svårt att förstå hur det kunde kulminera i ett massutrotande i den här skalan.

Poängen är att man kan inte börja en berättelse på sista sidan. Den måste börja på första sidan. Den som kommer in i slutet och hör bara det sista kan aldrig någonsin varken förstå varken slutet eller början. Inte heller ska man utesluta vissa saker för att de är obekväma och känsliga. I ett samhälle där allt fler kommer från olika kulturer och religioner tenderar det ju att mer och mer hänsyn ska visas inför det man beskriver som oliktänkande, men som dekfakto ofta snarast är att folk från vissa delar av världen har byggt upp sin identitet på myter, som de inte tål att man kritiserar. Tex myten om Islam som en religion som spreds fredligt. Ve den historielärare som idag försöker ta upp den riktiga historien om hur Islam spreds med svärd och politiska intriger. Det går bra att skildra blodet från korstågen, så länge man bara ser till att skildra korsriddarnas blodtörstighet. Men den stackare som försöker undervisa om det brutala våld som de arabiska erövrarna nyttjade, inte minst i Nordafrika ska tystas.

Ska man undervisa människor i historia (vilket man såklart ska!) så måste man börja i början, åtminstone tillräckligt långt tillbaka för att alla trådar som syns än idag ska kunna kopplas. Då måste man avhandla hela världshistorien och heller inte någonsin utelämna något av rädsla för diskussionen. Självklart kan inte allt avhandlas lika ingående av ren tidsbrist, men att helt hoppa över delar som är med och formar det samhälle vi lever i idag är faktiskt både enfaldigt och farligt. Är det något vi vet om historieundervisning är det vilken makt det har över folks syn på sin omvärld. Ungdomar som fostras i en skev historia kommer tveklöst också bli skeva i sin syn på samtiden.

Nej, historia ska knappast vara att kunna lista svenska kungar österrikiska gemåler, men det ska vara att kunna förstå händelser för 1000 år sen och hur dessa syns än idag i vårt samhälle. Annars kommer folk leva i en ignorant bubbla där både myter, pseudovetenskap och farliga ideologier kan frodas. Vi kan inte förstå 1900talets historia om vi inte förstår 1800talets. Vi kan inte förstå 1800talets utan att förstå 1700talets och vi kan absolut inte förstå 1700talets utan att förstå 1600talets. Vi kan inte förstå politiken på 1900talet utan att förstå 17 och 1800talets enorma framväxt av politiska förändringar. Vi kan inte förstå varför vi har demokrati och skolor idag om vi inte förstår 1700talets vurm för ”nygamla” antika ideal. Och dessa ideal kan vi knappast förstå om vi inte begriper antiken. Osv osv osv. Miljontals kopplingar med miljontals exempel.

Stackars ungdomar. Stackars framtida Sverige. Och som stationsvakten påpekar så finns ju risken att fler tröttnar och ogillar ämnet eftersom den moderna historien ofta är rätt osexig.

Svd via Stationsvakt

Annonser
Det här inlägget postades i Historia & arkeologi, Konspirationer & pseudovetenskap, Politik & ekonomi, Religioner, Retorik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skrämmande framtid för historieundervisningen

  1. Anders B Westin skriver:

    Är inte paleogeologi ett bra historieämne.

    Börjar inte ett riktigt Historieämne i samma punkt som fysiken?

  2. Daniel skriver:

    Anders: Nej historia börjar med det skrivna ordet. Men det skadar inte att klampa in lite i förhistorisk tid även på gymnasienivå och ta med händelser där med. Om du menar med ”the big bang”, så javisst, men kanske inte mer än att man avhandlar allt fram till och med bondestenåldern på första lektionen.

  3. Dr M skriver:

    Mycket väl talat!

    Som kommentar till kommentarerna: historieämnet på skolnivå innefattar ju mer än den akademiska disciplinen historia, såtillvida att skolämnet historia även innefattar förhistorisk tid, d.v.s. även det som täcks av arkeologin, egentligen ända tillbaka till jägar-/samlar-samhällena. Sedan har Daniel naturligtvis helt rätt i att en stor del av detta kan stökas över på rätt kort tid.

    Men om vi nu pratar om det där med att börja en berättelse på första sidan, snarare än sista, så är min kritik av historieämnet när jag gick i skolan (förutom att jag upplevde det som ganska splittrat) snarare det att jag tyckte att man började tre kapitel in i boken, d.v.s i det antika Grekland, som om all civilisation magiskt uppstått just där. Det är naturligtvis en lika omöjlig som nödvändig uppgift att bestämma var man ska sätta sin startpunkt. Det kommer alltid att vara förenat med visst godtycke, och det kommer alltid att finnas en tid innan som blir avkapad, men om något tycker jag alltså att startpunkten skulle må bra av att flyttas bakåt snarare än framåt.

  4. Mikael skriver:

    Tyvärr känns den svenska skolan alltmer som ett sjunkande skepp som man gör bäst i att fly. Lärarutbildningens ämnesdidaktik ingav väl inte direkt större hopp, om vi uttrycker det så… Man får väl vara glad att man öht hann uppleva en skola som fortfarande bar på spår av den numer så förhatliga katederundervisningen, där lärarna (åtminstone vissa av dem) kunde sitt ämne och ställde krav på oss elever.

Kommentarsfältet är stängt.