Rektorns tokiga idé

Jag läser om rektorns vilda planer för universitetet. Ett underjordiskt bygge mitt på universitetsplatsen. Två saker slår mig direkt med detta. Det första är bilden ovan från sydsvenskan. Varför ser det ut som ett kors och varför skulle det passa in så lämpligt i den tokreligiöse rektorns agenda? Jag kan inte låta bli att göra den kopplingen. Sorry, jag vet att det är stolligt, men jag får sådana Dan Brown-vibbar att det är komiskt.

Men det andra, och mer relevanta är hans påstående om att det inte skulle bli så dyrt. Han motiverar det hela med att platsen var botanisk trädgård och att det därför i princip inte finns så mycket att gräva ut. Eeeh… alltså, själva utgrävningen påverkas föga av vad som vi VET har funnits på platsen eftersom vi också VET att Lund har en historia som är mycket äldre än den botaniska trädgården. Dvs platsen måste grävas ut med samma försiktighet som allt annat i centrala Lund. Och tro mig, man kommer hitta annat än gamla rader där det odlats mynta.

Detta är hjärtat av Lund. Vi snackar flera meter kulturlager där gravar, skatter och ruiner finns i oändliga mängder om vartannat – den som inte känner till det – den ska knappast heller uttala sig om utgrävningsomkostnaderna.

Kort sagt, även om jag gillar storslagna projekt, så är detta tämligen ogenomtänkt av ekonomiska skäl (det skulle ju ta år innan arkeologerna var färdiga!) Å andra sidan, ett guldtillfälle för arkeologer att få gräva ut vad som kan vara Sveriges mest intressanta sak att få gräva ut.

Det här inlägget postades i Historia & arkeologi, Skåne. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Rektorns tokiga idé

  1. Dr M skriver:

    Jag har ingenting principiellt emot nydanande byggprojekt, så länge de sker med viss eftertanke och omsorg om omgivningen. Sett ur det perspektivet är förslaget lite kul. Mitt problem med är att jag inte ser hur man kan motivera kostnaden och allt vad själva byggnationen innebär. Eller annorlunda uttryckt: behövs det här för något annat än att tillfredsställa univsersitetsledningens och eventuellt kommunledningens storhetsvansinne? Jag kan självklart ha fel (jag har knappast överblick över hela LU), men jag kan inte se på vilket sätt universitetet har något skriande behov av en stor konferensanläggning. Det som behövs för att vitalisera universitetet — om det är det vi ska diskutera — är snarare att inte lägga pengar på skrytbyggen, utan på forskningsverksamheten. Det är inte nya, stora lokaler som gör universitetet livaktigt, utan det är god forskning och undervisning. Det kräver resurser till forskningsutrustning och liknande och, framför allt, till att anställa forskare; många forskare, på goda villkor.

    Det här förslaget — hur kul det än är i vissa aspekter — känns som ännu ett kliv på vägen mot svenska universitet som är mer yta än innehåll, och där budgetarna äts upp av enorma lokalkostnader.

  2. Daniel skriver:

    Dr M: Om det finns en funktion i ett skrytbygge kan jag alltid köpa det då jag ogillar jantelagstänkande på bygge, men i det här fallet verkar det mest handla om något märkligt Dan Brownskt… Och om LU behöver lägga pengar på något är det ju fler undervisningslokaler, labb, forskare, studenter, museer och liknande, inte på tomma ytor där politikerna ska trava runt.

  3. Dr M skriver:

    Ja, det var väl ungefär det jag ville ha sagt också. Nu tar jag som definition på ”skrytbygge” att det är något som byggs just för att skryta med och att just denna aspekt väger över jämfört med eventuell övrig nytta. Kan bygget motiveras utifrån användning är det som jag ser det inte ett skrytbygge, även om det kan vara aldrig så icke-jante.

    I den mån LU behöver investera i lokaler är det som du säger: det viktigaste är att ha lokaler som fungerar för kärnverksamheten, och i den mån detta kan åstadkommas genom att hålla befintliga lokaler användbara och använda är det ofta att föredra (särskilt när det gäller universitetets historiska byggnader). Därutöver får det naturligtvis gärna byggas nytt, men se då till att det finns ekonomi i bygget, så att vi inte står där med skitsnygga byggnader men ingen verksamhet.

Kommentarsfältet är stängt.