Guillermo del Toro och hans skitfilmer

Ibland undrar jag om jag är ensam i världen om att tycka att Guillermo del Toros alster är sjukt jävla tråkiga (utom Hellboy-filmerna som jag tycker om!). Dvs att han är vår tids mest överskattade regissör/producent alla kategorier om man väger in betygsättning som hans alster får i förhållande till vad man som tittare får. Hade det inte varit för just Hellboyfilmerna så hade jag seriöst betvivlat att det vore en bra idé att ge denne barnromantikernas okrönta konung äran att regissera kommande Hobbit-filmerna. Om Peter Jackson (som kommer vara producent) kan bli sentimental är ju risken att något producerat av Peter och regisserat av Guillermo blir så smörigt att man måste lägga ut hushållspapper under TVn när man ska kolla på den hemma för att inte golvet ska kladdas ner. Måtte de ha lite självdistans och inte spä på varandras dåliga sidor.

Såg precis ”Barnhemmet” (El Orfanato) och led från början till slut av den pekorala smörja som det var. Del Toro-film i kvadrat, även om han ”bara” är producent. Handlar om en kvinna som köper sitt gamla barnhem och bestämmer sig för att rusta upp det till ett nytt barnhem. Mitt i allt försvinner hennes eget barn och spöken är inblandade. Ingen tror henne, endast hon vet vad som händer.. buhuhuhu.

Skräckfilm my ass. Inte en sekunds läskighet fanns med i filmen. Bara sälkörer och förvirrade kvinnor som yrar runt med maximalt störiga medium i jakt på poltergeists och andra omskrivningar av knakiga hus. Jag kan inte nog understryka hur illa jag tycker om filmer som okritiskt framställer ”spöken” som något verkligt och kritiker som trångsynta och sen inte ens kan bjuda på lite hederlig skräck utan istället gör om det till ett drama. Lägg därtill brottsutredningar, så illa genomförda att bara flamsiga fjortisar inte skulle reagera. Inte en cm2 av tomten de bor på undersöktes när ungen försvann, med tanke på att alla bevis är på plats i och kring huset – ooops, spoiler, men vem bryr sig, inte ens min fiende önskar jag ska se den här filmen.

Vilket jävla tur att jag inte köpte filmen (som jag nästan råkade göra igår för summan 99:-) utan laddade ner den från nätet – ”olagligt” och gratis. Sån här smörja vill jag inte betala för utan att kunna kräva pengarna i retur och det kan man ju tyvärr inte. Vill minnas att omslaget pryddes av höga betyg från nästan alla landets tidningar. I de flesta fall brukar det betyda att en film åtminstone är okej. I det här fallet var det totalt obegripligt.

Och nej, tro’t eller ej – jag tycker inte om Pans Labyrint. Måhända rätt snygg visuellt, och fantasifull – men samma jävla sömnpillerspekoral om oskyldiga små stackars barns fantasier… blääää.

Grow up del Toro och visa att det finns en tjur bakom namnet och inte bara en filead kalv. Det har gjorts många bra spanska skräckfilmer de senaste 10 åren. Detta var inte en av dem. Detta var en av de sämsta.

Det här inlägget postades i Musik & Film. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Guillermo del Toro och hans skitfilmer

  1. Mikael skriver:

    Haha, sälkörer 😀

    Har du annars några bra tips på sevärda spanska skräckfilmer? Har själv bara sett denna samt REC (den senare var helt okej).

  2. Daniel skriver:

    Mikael: Jag återkommer med en bloggpost om spanska skräckisar.

  3. Paulus skriver:

    Kan lämna en snabb rekommendation på [Rec], rätt schysst spansk skräckis. Och givetvis den gamla klassiska spansk/portugisiska ”blind dead”-serien för älskare av old-school zombiefilm. Sist, men inte minst, den riktiga pärlan El día de la bestia (http://www.imdb.com/title/tt0112922/). Ett litet måste.

  4. Dr M skriver:

    Låter inte som någon riktig höjdarfilm, precis. Jag har mest hört gott om den förut (om jag inte blandar ihop den med någon annan), men det låter onekligen som om jag skulle störa mig på ungefär samma saker.

    Däremot vill jag minnas att jag tyckte att Pans labyrint var rätt bra. Inte fantastisk på långa vägar, men bra.

  5. Pekka S skriver:

    Vad tycker du om Pans Labyrint? Den tyckte jag var kanonbra.

  6. Daniel skriver:

    Pekka: Hehe, det skrev jag ju i bloggposten. 😛 Inte helt oväntat tycker jag iaf följande: Snygg, men skitnödigt barnromantisk och skittråkig. Jag är fullt medveten om att jag inte tillhör majoriteten med den åsikten.

    Precis som jag rätt så ensamt avskydda Titanic som ALLA hyllade när den kom, både folk överlag och recensenter – fast idag erkänner ingen det såklart, idag tycker samma sälkör av hyllande människor att ”ja den var helt okej”.

  7. Pekka S skriver:

    Titanic var helt ok 🙂

  8. Daniel skriver:

    Pekka: 😛

Kommentarsfältet är stängt.