Chanson

Jacques Brel – belgare som kunde sjunga röven av de flesta fransmän i den franska chanson-traditionen.

Jag sitter och lyssnar på fransk ”modern” folkmusik. Chansons – vistraditionen från 1800talet (vilket gör att jag också undrar lite på hur fransk folkmusik innan 1800talets visor lät?).

I dessa visor kommer franska språket verkligen till sin rätt. Underbara fraseringar och artikuleringar som inget annat språk i världen kan mäta sig med. Om du har tillgång till spotify kan du ju offra 10 minuter av ditt dyrbara melodifestivalkontaminerade sinne och lyssna på lite riktig musik. Här har du exempel från de tre mästarna Charles Aznavour, Edith Piaf och (belgaren) Jacques Brel.

Är du en frankofob som vill göra bot är det här du ska börja:

Spellista för tre stycken förnämliga chansons

Det här inlägget postades i Musik & Film. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Chanson

  1. Mikah skriver:

    Åh, Charles Aznavour!!!

    Kollar upp honom nu på YouTube. Mitt Spotify har lagt av.

  2. Daniel skriver:

    Hur kan ditt spotify lägga av? Det är ju bara att installera in det igen. Inga problem alls.

    Sen skriver du in dina inloggningsuppgifter. De mailade jag dig med min invite, så om du inte är allt för flitig har du ju kvar dem (använd sökfunktionen i din inkorg – sök på ordet ”spotify”) Det är så jag hittar gamla inloggningsuppgifter som jag slarvade bort. Händer hela tiden här när jag installerar om datorn osv. Att leta manuellt är ju omöjligt.

  3. Mikah skriver:

    Läste nåt weird ett tag sen om att Spotify buggade med Norton Antivirus. Väl det som hänt i min dator.

  4. Daniel skriver:

    Rimligen ska det bara vara att installera in det igen.

Kommentarsfältet är stängt.