Kombinationsproblem

Jag brukar vara rätt bra på att lista ut saker, men en sak jag inte förstår är relaterad till min bråkiga mage. Ett glas juice = lugn mage. En portion potatismos = lugn mage. Men om jag dricker ett glas juice TILL en portion potatismos sätter det fart i magen ja jävlar.

Så, reagerar sockret med potatisstärkelsen och/eller fettet i moset (smör) eller vad fan är det som händer? Forskningen på fältet ”köriga magar” är minst sagt medeltida så jag har inte hittat en förklaring. Oftast reduceras alla tips till ”ät mer fibrer, drick mycket vatten, motionera mera”-nivå.. som verkligen på inget sätt alls hjälper oss med överaktiva magar.

Det samma gäller grädde i kombination med stärkelseprodukter. Lugnt var för sig, men tillsammans så exploderar magen för mig i ett åskväder.

Det jobbiga med detta handikapp, för det är exakt vad det är, är att det är så svårt att hitta saker man får och inte får förtära, just för att det tydligen ligger på kombinationsnivå. Sneglar man runt i forum på nätet ser man många personer som har samma problem och som också konstaterar att det verkar röra sig om kombinationer av saker. Men inget vet något säkert. Troligen för att det inte finns någon forskning på det. Bara tomma ”i brist på annat”-råd.

Ett kungarike för en magtransplantation.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.