Oh vad jag innerligt avskyr TV-programmet ”Debatt”

Jag råkade av misstag sitta kvar i soffan och se ett par minuter av den sortens TV-program som jag allra mest avskyr, nämligen debattprogram. Och värst av allt här är just programmet med namnet ”Debatt” där en massa människor sitter likt kråkor på elledningar och gnatar.

Det vrider sig överallt i kroppen på mig när jag ser folk kläcka ur sig den ena dumheten efter den andra och detta går obesvarat eftersom motståndarsidan antingen inte ser det öppna målet eller ges en ärlig chans att slå in bollen. Utan allt reduceras till en retorikduell långt ner i den smutsigaste leran där sakligheten alltid är offret. Man kan riktigt se hur jävla arga vissa blir och hur frustrerande det måste vara att ägna merparten av tiden åt att lugna ner sig, istället för att spöa skitsnackaren och sen fortsätta. Vilket på många sätt hade varit mycket bättre för debatten faktiskt. Våld i rätt läge kan lösa många problem. 🙂

Ibland handlar dessa ”förluster” för den sakliga sidan om klassikern ”vi får tyvärr avsluta Debatt för ikväll där…” varpå massor blir osagt, eller så är det som det nästan alltid är när debatten står mellan sansade människor och religiösa fanatiker, fanatikerna vinner på ren decibel-kraft. Frustrationen hos den sansade sekulariserade människan och hos mig som TV-tittare går att ta på. Provokationen har lyckats och man tappar fotfästet.

De religiösa sitter och berättar vilka offer de är för en elak ateistisk värld och kastar ur sig halmgubbeargument och när den sekulariserade sidan sen ska debattera måste de först ägna tid åt att besvara och förklara halmgubbarna för att öht våga säga något mer. Dvs de sekulariserade sväljer alltid betet tyvärr. När det sen är dags för den verkliga debatten så ser de religiösa till att hålla sina monologer så pass långa att väldigt få tillfällen ges till replik. Modereringen är såklart också obefintlig i sådana här program.

Det hela avrundas alltid med att det blir lite hetsigare mot slutet och att de religiösa här vinner på ren erfarenhet av att vara bättre på retoriska trick. Deras vana av att gapa och predika i kyrkosalarna gör att ingen normal människa som vill hålla diskussionen på saklig nivå har skuggan av en chans att hänga med. Religiös retorik i ett nötskal är att höja rösten, kasta ur sig halmgubbar och mässa på så pass länge att tiden hinner ta slut.

Det mest fascinerande med detta sättet att debattera är att det faktiskt funkar. Nästan alla ggr. Massor av fånskallar märker inte skillnaden mellan sista ordet och en saklig vinst. Det är just därför som diskussioner med religiösa fanatiker är så meningslösa i regel. Även om man vinner, vilket man rent sakligt gör rätt lätt, så märker oftast ingen det och man blir själv bara jätteirriterad.

Debattprogram är därför meningslösa. Den som gapar högst vinner och ingen konstruktiv utveckling av folks tankar uppstår, utan allt som sker är att folk hemma i TV-sofforna blir irriterade och får höjt blodtryck med ohälsa som följd till ingen som helst nytta.

Jag hoppas jag lärde mig läxan den här ggn. Jag ska inte se debattprogram. Jag ska inte.

Det här inlägget postades i Idioter & idioti, Konspirationer & pseudovetenskap, Media, Religioner, Retorik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Oh vad jag innerligt avskyr TV-programmet ”Debatt”

  1. Kulle skriver:

    Debatt hade ett vettigare format tidigare när det bara var en panel på 3-4 personer som diskuterade ett ämne. Jag vill också minnas att det uppstod bra diskussioner i programmet Existens när de för ett par säsonger sedan hade debatter med ett fåtal utvalda personer.

  2. Daniel skriver:

    Kulle: Det är möjligt att det blev bättre ur en del synpunkter. Tex lugnare och mindre gapigt. Men det kan lika gärna bli lika irriterande att titta på när folk som representerar ens ”sida” sitter tysta och håller med motståndaren av rena PK-skäl (eller okunnighet). Vilket tyvärr är min erfarenhet av existens, de få ggr jag sett det.

  3. David skriver:

    Det här är faktiskt inte så långt från sanningen, skrämmande nog.

  4. Trollet skriver:

    Hehe, jag känner igen mig i inlägget. Klarar inte heller att titta på den här typen av program. Just som du skrev blir jag irriterad, får höjt blodtryck och debatten kommer ändå aldrig riktigt igång. Sure, bråk och skrik kommer igång, men debatt, nope! Sen ska vi inte ens nämna Mr Josefsson. Huua…

Kommentarsfältet är stängt.