Om att mäta temperaturer

Jag tycker det är rätt märkligt att så många människor, vuxna utbildade människor, inte begriper hur man ska mäta en lufttemperatur. Hur svårt ska det vara att förstå att temperaturmätaren:

1 Måste stå i total skugga. Skyddad från alla sorters bakgrundsstrålning i form av uppvärmda väggar, vägar eller andra attiraljer. Allt annat ger felsiffror.

2 Måste stå i direktkontakt med den fria luften, alltså kan den inte vara inne i en tät låda eftersom luften i en sådan, en solig dag blir varmare än luften utanför. Och är lådan väldigt tjock så kan den visa motsatsen, en luft kallare än den ute. Du förlorar oavsett hur du gör, alltså måste luften kunna röra sig kring den.

Att titta på en termometer som sitter monterad i ett soligt fönster och tro att det ger någon som helst information av värde är fel. Den visar inte alls hur ”varmt det är i solen” heller som en del tror. Den visar hur varm den själv blir av solstrålningen – alltså själva termometern. Och det beror ju på vilket material den är av. Vit plast blir såklart inte alls lika varmt som tex svartmålad metall. Folk förstår uppenbarligen inte detta, och heller inte att solstrålningen i sig inte har en temperatur utan är beroende av ett medium för detta som omvandlar kortvågig strålning (”ljus”) till långvågig (”sensibel värmestrålning”)!

När du går ut och ställer dig i solen så blir din hud uppvärmd av solstrålningen – och det känner du som värme från solen. Din hud och en termometer består i de flesta fall inte av samma material och om du inte är helt tappad bakom en vagn vet du att olika material känns markant olika varma vid beröring efter att ha stått i solsken. En isbit är tex fortfarande kallare än 0 grader (tills den smält bort). En metallyta som är mörk kan bli oerhört varm, kanske en 70-100 grader. Och din hud kanske värms till 40-50 grader av solen beroende på hur länge den exponeras och hur mörk den är.

Snälla. Förstå detta. Det är inte svårt alls. Jag lovar. Bara man slutar tro att solens strålar har en temperatur blir det väldigt mycket enklare att förstå det hela.

Så när jag säger ”Vi har +9 grader i Lund idag” – är jag självklart inte det minsta intresserad av hur uppvärmd din termometer i ditt soliga fönster har blivit som svar. Du kunde lika gärna ta tempen i röven eller mäta hur varm din ugn har blivit när du gräddar din dryg-deg. Det är lika irrelevant för hur varmt det är ute i den luft vars temperatur vi vill undersöka. Det har heller ingen som helst betydelse att du har världens dyraste och finaste high-tech-termometer. Allt den visar är hur varm DEN blir av solstrålningen.

Luften, vars temperatur vi är intresserad av, blir uppvärmd dels av bakgrundsstrålning från uppvärmda objekt (mark, hus, väggar, träd, stenar, asfalt osv) Men även ”på egen hand” av solstrålningen som träffar molekyler i den som kommer i rörelse. Alla växthusgaser dvs, dvs molekyler stora nog att påverkas av strålningen. Både den direkta från solen, men luften värms som sagt sen åter upp av reflekterad långvågig strålning. Det är därför som det fortfarande kan vara varmt i luften trots att solen gått ner på kvällen. Källan till värmen är borta, men långvågig strålning alstras fortfarande av uppvärmda molekyler.

Det här inlägget postades i Andra vetenskaper, Idioter & idioti, Konspirationer & pseudovetenskap, Miljöfrågor. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om att mäta temperaturer

  1. Dr M skriver:

    Mja, en termometer som sitter en liten bit utanför ett fönster på skuggsidan är förvisso inget precisionsinstrument, men för de flesta vardagsbehov (kommer jag att frysa när jag går ut? blir det för varmt med en jacka? o.s.v.) duger det utmärkt under de flesta normala förhållanden och tider på dygnet. Du har naturligtvis helt rätt i fysiken i bloggposten, men så länge termometern är i skugga är den användbar, även om den skulle visa någon grad fel på grund av värme från väggen (vanliga hustermometrar har i alla fall inte bättre precision än så, så alla felkällor på någon grad eller mindre kan vi gladeligen bortse ifrån). Jag kanske övertolkar dig och det bara är just soligt fönster du kritiserar, men det känns lite som om du säger att allt utom riktig precisionsmätning är värdelöst, och det vill jag nog inte riktigt hålla med om. 🙂

  2. Daniel skriver:

    Dr M: Ok, ”värdelöst” är kanske att ta i, men det kan slå rätt rejält om termometern sitter fel även när den inte sitter direkt i solsken.

  3. Dr M skriver:

    Vad är ”rätt rejält” i sammanhanget. Jag tror aldrig jag varit med om att en termometer som inte varit uppenbart felmonterad (d.v.s. i solen, rakt ovanför en värmekälla o.s.v.) visat så fel att den inte varit användbar för vardagsbehov. Visst kan de säkert ha visat både en och två och till och med tre grader fel, men det är ju inget som har någon egentlig betydelse för det vi använder utomhustermometrar till. Trots allt kan ju temperaturen ganska lätt ändras en grad eller två bara man går ett par hundra meter, och det är ju rätt sällan som det är den exakta temperaturen utanför min ytterdörr jag är intresserad av, när allt kommer omkring.

  4. Daniel skriver:

    DrM:
    Att säga att 1-3 grader inte är relevant är ju en åsikt du självklart får ha, men när det rör sig om temperaturer omkring 0 så tror jag nog att de flesta inte skulle hålla med dig om att det kvittar ifall det är minusgrader eller inte. Skillnaden mellan halka och icke halka för en bilförare är ju om det är +1 eller -1 tex. Vilket vid väta är jäkligt viktigt för folk som funderar om de ska eller inte ska köra ett ärende.

    Men annars förstår jag inte riktigt vad det är du tycker är det stora problemet med det jag säger. Vad i att förstå hur temperaturmätning faktiskt fungerar på en exakt nivå är inte viktigt? Du verkar ju närmast förnärmad av att jag tycker att det är förbannat bra om folk slutar säga ”hur varmt det är” åsyftandes en termometer i solen.

    Vilket var hela poängen med min bloggpost – och inte att ett par grader hit och dit inte skulle kunna kvitta. Jag diskuterade ju bara optimala förutsättningar och vad som kan ge felkällor när jag snackade om det – inte vad man MÅSTE göra för att öht ”få lov” att mäta temperaturer hemma och vara nöjd..

    Om jag fick en femma för varje gång jag hört någon påstå att de hade 40 grader i solen hemma så skulle jag vara rik. Det är till dem som inte begriper felet med det jag vände mig. Och för att göra det tyckte jag att det var viktigt att diskutera optimala situationer för korrekta mätningar. Annars blir det inte begripligt anser jag. Eller ska man inte diskutera principen om korrekt mätning när man ska förtälja felet med att mäta i solen?

  5. MrArboc skriver:

    ”Eller ska man inte diskutera principen om korrekt mätning när man ska förtälja felet med att mäta i solen?”

    Ibland kanske det är bättre att låta bli. Jag förstod inte heller poängen med det här inlägget förrän du (på ett förnämligt sätt) sammanfattade det i kommentar #4.

    Jag uppskattar att läsa din blogg, men upplever att jag ibland ”missar skogen pga alla träd” och tvekar att öht kommentera eftersom du allt som oftast reagerar med precis alla taggar utåt när någon inte håller med dig till 100% – eller helt enkelt inte förstår vad du har för poäng eftersom du gärna komplicerar saker och ting in absurdum.

    Just my 2¢

  6. Daniel skriver:

    Okej. Jag tror iofs att folk ser fler taggar än som verkligen finns här. Och att jag komplicerar saker, ja det kan säkert stämma. Ibland vill man vara tydlig, och inte missa viktiga detaljer, och då blir det istället tvärtom.

Kommentarsfältet är stängt.