Aznavour vs franska kolonialfrimärken

Vad har Charles Aznavour och låten La Bohème gemensamt med ett litet utdrag av min samling av frimärken från fd franska kolonier? Filateli och chansons alltså. Till dags datum rätt lite. Men nu är det äntligen ändring på saken tack vare mig och Youtube. Notera gamla politiska budskap på en del frimärken. Filateli är i denna form en historielektion.

Det här inlägget postades i Historia & arkeologi, Musik & Film, Nostalgi & kuriosa, Personligt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Aznavour vs franska kolonialfrimärken

  1. Peter skriver:

    Otroligt vackert och nostalgiskt, fick nästan en tår i ögonvrån 🙂
    Historiken från märkena ihop med musiken stärker varandra, mycket fin komposition tycker jag!
    Det här måste ge ordentliga känslosvall för
    folk från frankrike.
    Jag kom av någon anledning att tänka på den franska familjen som levde kvar i en svunnen tid, i director´s cut versionen av Apocalypse now.

  2. Daniel skriver:

    Peter: Tackar. Först tänkte jag bara göra en enkel film om några av mina frimärken (för att skryta om det för andra filatelister), sen uppstod problemet med musikvalet för att inte bara ha det tyst. På ren måfå valde jag Aznavours pärla, utan tanke på om det skulle passa eller ej. Och jag blev själv rätt nöjd med resultatet då det ju passade förvånansvärt bra tillsammans eftersom det gav det hela en nostalgisk känsla.

    Ingen djup tanke bakom filmen alltså, men det är kul att se att folk uppskattade det färdiga resultatet lika mycket som jag själv (lite förvånat) gjorde.

Kommentarsfältet är stängt.