Inte ens expertis kan få fanatiker att erkänna fakta

Jag blev i princip anklagad för att ha varit en naiv spoling när jag påpekade att det rådde hysteri kring möjliga (och framförallt omöjliga) faror kring provborrningarna efter gas i den skånska alunskiffern. Folk svamlade på rätt rejält om kontaminerade akvifärer och annat som helt enkelt inte stämmer. Mina ord som geologistudent var som ett brandtal för döva.

Men inte ens när professor Per Ahlberg, som jag har haft som föreläsare åtskilliga ggr uttalar sig om att inga faror råder är folk nöjda. Ahlberg är världens skönaste lirare förövrigt och knappast ondskans hantlangare. Men nej då,  Per är en ”kontorsnisse”, eller någon som är ägd av Shell – minst. Kanske satan själv. Han vet iaf inte ett dugg om läget och allra minst om hur det är att bo under ”hot från provborrningarna”. Konspirationerna på en sansad nivå haglar alltså. Det har ingen betydelse vad fakta och expertis säger när folk är arga. Folket i trakterna kring provborrningarna har bestämt sig för att detta är farligt och då kvittar det att det inte är så.

Per Ahlberg är paleontolog med forskningsområde kring trilobiter och han kan sin alunskiffer just därför eftersom det är i den som merparten av trilobiterna återfinns här i Skåne. Han är definitivt ingen prospekteringshungrande tok likt vad man möjligen skulle kunna anklaga mig för med viss rätt. Han jobbar inte för Shell. Han är opartisk. Jag lovar.

Jag är heller inte ägd av Shell. Men jag skulle önska att det vore så då petroleumindustrin lockar mig.

Det här inlägget postades i Geologi, Konspirationer & pseudovetenskap, Skåne. Bokmärk permalänken.