USAs geologi

I Sverige har vi SGU och deras förnämliga gratistjänster för geologiska kartor. I IT-u-landet USA finns inget motsvarande. Mestadels för att ingen någonsin skulle komma på att finansiera en sådan tjänst och sen inte ta betalt för den. De lever därmed kvar på en IT-nivå säkerligen 10 år efter oss när det kommer till sådant.

Men de ligger i sin tur 10 år framför oss vad gäller privata initiativ och geobloggande. Jag är ju nästan den ende geobloggaren i Sverige (vad jag vet). I Norge finns Ole, men sen känner jag inte ens till fler i Skandinavien. Vi är PATETISKA vi nordiska geologer på att blogga geologi faktiskt. Och nu när jag svamlar om så mycket annat än geologi på min blogg är min knappt att räkna den heller. Endast Ole finns kvar alltså.

Ja just det, tillbaka till ämnet. I USA finns inget motsvarande SGUs tjänster riktigt. Däremot finns det privatpersoner som tagit sig tid att samla in och scanna kartor. Inte lika användbart som SGUs tjänster, men definitivt väldigt bra ändå. Take a look at the geology of the Junajted Stejts åf Amerikatt.

Det här inlägget postades i Geologi, Tips. Bokmärk permalänken.