En kemi/fysik-fråga

Jag trodde ju att torsdagen skulle bli den sista i SEM-labbet. Lite vemodigt då jag äntligen började bli kompis med maskinen. Men som ”tur är” ska jag sitta med min nya vän igen på måndag. Jag har ju under hela arbetets gång med tunnslipen tagit bilder av saker – men skulle nog behöva några till. Plus att jag glömde ju bort att jag behöver tid med analysprogrammet för att analysera färdigt den data jag har samlat in.

Inte för att något kommer ändras. Jag har ju vetat rätt länge vad det är för material i yxorna. Detta har mer varit en bekräftelse och en exakt kartläggning av kemin i olika kristallkorn – för att vetenskapen ska bli korrekt. Plus att om jag känner mig rätt så har jag säkert inte kartlagt tillräckligt, och måste göra mer.

Här känner jag förövrigt att mina kemikunskaper tryter förövrigt. Varför kan jag se samma element på olika platser i ett spektra? Är det olika skal som analyseras? Järn ger alltid toppar i kurvorna på flera platser. Är det något med KLM-skal och så? Jag tänkte ju så här när jag satte mig där: Okej – om det blir en spik på kurvan där – så är det element X och är det där så är det element Y. Men tji fick jag – då element X kan synas på flera platser på kurvan. Ja inte var som helst på kurvan, men på ett par återkommande platser kan man få toppar. Que pasa?

En följdfråga: Om två olika element, två olika tunga element delar på samma plats i kurvan, vilket det kan har jag sett, hur vet jag då vilket som är det rätta (utom med empiriska kunskaper om vilket som är mest rimligt tillsammans med de man redan har och det prov man tittar på). Svavel, molybden och Zirkonium har jag för mig delar samma topp om det ger utslag. Rätt förvirrande.

Det här inlägget postades i Andra vetenskaper, Studierna. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till En kemi/fysik-fråga

  1. mjn skriver:

    Det är egentligen en fråga som är svår att svara på utan att veta vilken metod som används för elementanalys. Men om man antar att det är EDX som är vanligast i kombination med SEM, så är det precis som du säger – det har med att de detekterade fotonerna kommer från olika övergångar mellan atomskal. Wikipediaartikeln är ganska bra (på engelska). Lösningen, som bara fungerar ibland, är att hitta sekundära toppar från de överlappande elementen. Men just det här är en av huvudbegränsningarna med EDX. Det är lite av ett hundjobb att leta efter toppar att identifiera….

    Lycka till.

  2. Daniel skriver:

    mjn: EDX? du menar detta isåfall va:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Energy-dispersive_X-ray_spectroscopy
    För det är jag är rätt säker på är metoden japp.

  3. Daniel skriver:

    Vi har ett Hitachi 3400. Hittar dock ingen bild på nätet som ser exakt likadan ut. Vi har en stor mojäng på sidan som det står x-ray på som jag inte sett på något annat foto.

  4. Daniel skriver:

    Eller jo.. här var ett som var nästan identiskt:

  5. Daniel skriver:

    hmm.. samma stol, samma musmatta… allt säljs tydligen i ett paket 🙂

  6. mjn skriver:

    Japp, det var den EDX jag menade. Kallas också EDS eller EDAX. Och det stämmer ju med din bild också. Klumpen är till för kylning av detektorn.

    Snällt av de att slänga med en musmatta när man spenderar x miljoner på ett instrument 🙂

  7. Daniel skriver:

    Aha, det är till den som de har det flytande kvävet i rummet då. När man sitter där brukar en vaktmästare komma och hälla upp lite av den rykande häxbrygden ibland. Som sagt, som en apa på cirkus känner jag mig. Lika kvalificerad. 😛

Kommentarsfältet är stängt.