Belief-O-Matic

Tester av ens religiösa uppfattning är ju inte mycket mer pålitliga än tester av ens politiska uppfattning. Men här är mitt resultat från Belief-O-Matic. Får väl ses som ett av de bättre sidorna. Ett test jag jag gjort innan. Men märkligt nog får jag inte exakt samma resultat denna gången trots att jag tycker exakt likadant och är säker på att jag svarade exakt likadant. Jag tycker mig se lite högre resultat på alla religioner, trots att jag klart och tydligt valde det sekulära alternativet (och inget annat) på alla frågor.

Kanske handlar det om hur man kryssar i ”importance” på frågorna – och hur man svarar på frågorna kring abort och religion tex. Där det både finns alternativet att det borde vara en rättighet, och att man inte kan/vill svara, där båda är lika möjliga att svara på för mig som ateist, men även humanist. Så borde inte testet formuleras och jag tvingas prioritera där jag inte vill prioritera. Dåligt.

1.     Secular Humanism  (100%)
2.     Unitarian Universalism (92%)
3.     Nontheist (82%)
4.     Liberal Quakers (70%)
5.     Theravada Buddhism (66%)
6.     Neo-Pagan (58%)
7.     Mainline to Liberal Christian Protestants (57%)
8.     Taoism (45%)
9.     Reform Judaism (42%)
10.     New Age (41%)
11.     Orthodox Quaker (28%)
12.     Sikhism (28%)
13.     Mahayana Buddhism (27%)
14.     Scientology (27%)
15.     New Thought (24%)
16.     Baha’i Faith (21%)
17.     Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (21%)
18.     Christian Science (Church of Christ, Scientist) (17%)
19.     Mainline to Conservative Christian/Protestant (15%)
20.     Seventh Day Adventist (14%)
21.     Eastern Orthodox (11%)
22.     Islam (11%)
23.     Jainism (11%)
24.     Orthodox Judaism (11%)
25.     Roman Catholic (11%)
26.     Hinduism (7%)
27.     Jehovah’s Witness (0%)

Det här inlägget postades i Filosofi & akademiska frågor, Personligt, Religioner. Bokmärk permalänken.