Efter kyla kommer hetta

Jisses. Värmerekord i Lund igår. Jag tyckte väl det var sjukt varmt med 19 grader i Mars månad. Svettades rätt rejält faktiskt. Framförallt med tanke på att det inte är länge sen vi hade -15 och en extrem vargavinter. På inget sätt hade jag vant mig vid en sådan värme. Och det ger en skrämmande förvarning om vad vi kanske har att vänta oss i sommar.

Ifall någon då mot förmodan tror att jag har gått och blivit klimatskeptiker pga mitt förra inlägg vill jag understryka att det har jag inte. Klimatet är sjukt, framförallt instabilt, men jag tror inte vi kan ändra det genom att släcka några lampor – varken bildligt eller symboliskt. Systemet är för stort och komplext för att sådana åtgärder ska påverka det nu. Haven har redan lagrat så mycket värmeenergi att uppvärmningen går av egen maskin även om vi stängde av all input av antropogena växthusgaser imorgon. Framförallt i kombination med det vi ser i polarvatten just nu – en extrem frigörelse av fryst metan från havsbotten så syns det allt för väl att tröskeln för att systemet ska bli självgående inte bara är här, den är passerad. Men det vill man väl inte säga högt antar jag, för då försvinner ju i princip hela miljörörelsens dogm – att sparandet kan rädda världen. Väldigt ofta undrar jag om miljörörelsen verkligen vill rädda miljön, eller bara vill sprida en ideologi. För lyssnar på rationella argument gör de inte.

Enda sättet att ta sig ur den här krisen är att blicka framåt. Utveckla teknologi som kan bemöta det och inte titta bakåt på gamla tiders synder. Inte tro att man kan släcka bränder genom att sluta lägga på bränsle, utan genom att faktiskt släcka bränderna. För vi snackar en brasa som har så mycket bränsle att vad vi gör med våra pinnar nu har ingen effekt att snacka om.

Vi bör titta på storskaliga geoingenjörsprojekt för att påverka klimatet på riktigt i den riktning vi vill, inte nya sorters vindmöllor. För att det skulle ha haft någon s0m helst betydelse skulle vi gjort det för 40 år sen kanske.

Om man la alla de pengar man lägger på ”alternativa energikällor” på seriös geoingenjörskonst så skulle miljöfrågor aldrig vara ett problem, varken nu eller i framtiden. För kontrollera klimatet kan vi, om vi bara vill – men inte genom att stänga maskiner, utan genom att sätta på nya.

Det här inlägget postades i Geologi, Miljöfrågor. Bokmärk permalänken.