Best cinema of the noughties

2000-talet. Nollnolltalet. The noughties som britterna säger, var om jag får bestämma det bästa filmårtionendet sen 70talet. Kanske bättre än 70talet. Kanske det bästa någonsin.  För av alla de bästa filmerna någonsin har jag tio kandidater här nere som jag tycker är alla värda en plats på topp tio någonsin. Plus några bubblare som mycket väl skulle få vara med de med.

1 Lost in translation – Vemodet, bilderna, musiken, kärleksberättelsen. Helt fuckin jävla bästa filmen någonsin. Värmer som het choklad med rom upp mitt mossiga frusna hjärta.

2 Into the wild –  Aldrig har drömmarens liv skildrats bättre. Drömmar och verklighet. Skoningslöst vacker roadmovie. Jag får svårt att andas i slutscenerna och ögonen tåras.

3 The Hours – En spektakulärt vacker och gripande film om kärlek – filmat i en genialiskt smart berättelse. Kanske de främsta skådespelarinsatserna någonsin.

4 This is England – Så mycket varm äkta nostalgisk kärlek till ett svunnet 80tal. Så otroligt demoniskt slut.

5 V for Vendetta – Inte bara actionfylld ”serietidningsfilm” utan en kraftfull och kompromisslös hyllning till friheten.

6 Lord of the rings trilogy – Går inte att ducka för att Jacksson faktiskt fångade och gav oss Midgårds själ på vita duken. Smäktande vackert och välgjort.

7 Brokeback Mountain – En lågmäld, men oförglömlig och vacker film om olycklig kärlek. Ett manifest mot fördomar.

8 Master and Commander – En bortglöm saltstänkt pärla där den historiska äktheten sätts i främsta rummet. Jag tror inte historisk film har gjorts bättre faktiskt.

9 Der Untergang – Se Hitlers och Nazitysklands nedgång och fall på ett befriande odemoniserat vis. Kan inte tänka mig att en film om ämnet kan göras bättre.

10 Le fabuleux destin d’Amélie Poulain – Så franskt, så otroligt charmigt, men också så otroligt romantiskt.

Bubblare: Requiem for a dream, The new world, Gladiator, O brother where art thou, Cidade de Deus, The Wrestler, Children of men, Mullholland Dr., Maria Larssons eviga ögonblick – och säkert några till.

Det här inlägget postades i Musik & Film. Bokmärk permalänken.