Herredsvandraren

Förra året började jag promenera som motionsform. Jag gick raska 6km-rundor i Skrylle ett par ggr i veckan. Det varade våren ut och bidrog starkt till att jag tappade 11 kg under två månader, sen tog det slut av diverse skäl när sommaren kom. Jag hade tänkt återuppta det i vår igen dock. Skam den som ger sig.

En del av min inspiration fick jag från en vän som jag känt i 8 års tid. En herre som jag läste arkeologi med. Han satte igång och promenera vintern/våren 2008 2009 – dvs lite innan mig. Men här snackar vi betydligt mer än bara 6 km. Utan här snackar vi rundor på 30 km var och varannan dag. Till dags datum har han vandrat 3800 km – mestadels uppe i nordöstra skåne i och över gränsen mot blekinge. Trehundraåttio mil på ungefär ett års tid! Med resultatet att han såklart dels har tappat många kilon i övervikt och rent allmänt förbättrat hälsan.

Jag har följt hans strapatser och analyser på nätet (det är ju inte alltid problemfritt att vandra så här hårt och mycket), men först nu har han äntligen startat en öppen blogg kring det hela där alla kan följa honom i hans motionerande.

Jag rekommenderar alla att följa ”Herredsvandrarens” blogg för lite inspiration kring vardagsmotionen – som vi till mans behöver säkert. Genast känns det jävligt gnälligt att inte orka ta en kvällspromenad efter maten.

Det här inlägget postades i Familjen & vänner, Medicin, hälsa & psykologi, Skåne. Bokmärk permalänken.