”Varför vi firar påsken”

I en av Facebokens alla prettogrupper där religiösa manifesterar sin duktighet står det följande:

”Påskkärringar, påskägg, påskmust och lax i all ära, men glöm inte bort varför vi firar påsken.”

Och hör sen när broder duktig talar! Visst är det härligt med ödmjuka religiösa människor som talar för ALLA eller hur? Som tar sig rätten att berätta ”vad VI firar”.

Fan ta er och era fantasier kring en jävla zombie-kungs uppståndelse. Vad JAG firar eller inte firar vet inte ni och avgör inte ni. Men här kommer en liten lektion: Jag firar öht inte något. Jag träffar lite släkt och äter sill – mest för att det ger mig ett ypperligt tillfälle att göra så tack vare långledigheten. De religiösa riterna är inte av det minsta intresse för mig – varken de kristna – eller de äldre mer ursprungliga hedniska.

För det är ju så att påsken, precis som julen, är en medvetet placerad högtid där den kristna kyrkan helt enkelt erövrat och trampat ner äldre hedniska traditioner, i det här fallet tex vårdagjämningen (och alla de saker folk firat i anslutning till detta) för att lättare kunna konkurrera med hedningarna och vinna över dem. Samma tidpunkt för fest, lite andra epitet bara.

Det här inlägget postades i Historia & arkeologi, Idioter & idioti, Religioner. Bokmärk permalänken.