Lärarlegitimation = trams

Det här med lärarlegitimation är typiskt valfläsk. Alliansen vill visa oss att de minsann bryr sig så mycket om skolan att de vill införa en legitimation för läraryrket. Satan i gatan vilken kvalité detta kan garantera oss.

Tillåt mig skratta. Det har ju ingen som helst betydelse att man inför ett nytt certifikat på ett system som i grunden är defekt. Själva lärarutbildningens innehåll, det är ju DÄR skon klämmer primärt. Inte vilka titlar man ger ut. Modern metodik idag innebär ju kunskapsdemokrati och urholkning av lärarens roll i klassrummet som läromästare. Katederundervisning är fult. Elever som tar över och undervisar läraren är vackert. Eleverna måste få känna sig delaktiga… *valfritt kräkljud* En förlängning av ruttna flumtankar som genomsyrar det svenska samhällets förhållande mellan barn och vuxna.

Lägg därtill de sociala problem med skolan som arbetsplats och legitimationssnacket blir ännu mer meningslöst.

Alltså, inte förrän vi kan garantera att den utbildning man får legitimation i verkligen är bra så finns det en poäng i att sätta en legitimation. Annars blir det bara pynt på gödsel – som t om kan riskera göra något så defekt som dagens läraryrke till att bli ännu mer ”legitimt” och därmed orörbart.

En annan detalj, inte helt oviktig i kråksången är ju att förmågan att undervisa andra inte alls egentligen går att lära ut – bara på sin höjd att slipa på. För en person som talar och som andra vill lyssna på är något speciellt. En lärare helt enkelt. Det är inte något som man egentligen kan utbilda sig till, bara förbättra de egenskaper man redan har. Oftast är det en process som tar många år att förfina också – egalt utbildningen i det. Det är inte för inte som den vise läromästaren skildras som en gammal grå gubbe eller gumma – för det är oftast så lång tid det tar att bli en bra pedagog.

De bästa pedagoger jag personligen har haft i livet har varit utbildningslösa på lärarfronten. Lektorer med ett brinnande intresse för den vetenskap de förmedlar. Ett brinnande intresse av att andra ska ha samma intresse och en tveklös känsla av att vara kunniga inom sitt ämne, på ett sätt som vanligare lärare med kandidat eller magister-nivå på ämnet inte alltid kan ge. Processen att bli en bra lärare kan man inte lära sig på en utbildning utan det är något man ”har”. Visst, ju lägre ålder, desto mindre viktigt kan det tyckas vara med ämneskunskapen. Men samtidigt kan en okunnig lärare, hur mycket den än kan i pedagogik, cementera grundläggande felaktiga kunskaper hos små barn om det vill sig illa. Ska man undervisa i något är ju grunden att man kan ämnet. Det finns inget i en legitimation som ändrar eller förbättrar det från idag.

De om förespråkar legitimation för lärare och tjatar om behörighet sätter den utbildade behöriga läraren av idag på en piedestal där den sannerligen inte hör hemma. Förbättra först utbildningen innan den ges mer status och makt.

Annonser
Det här inlägget postades i Filosofi & akademiska frågor. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lärarlegitimation = trams

  1. Mats Gerdau skriver:

    Framtiden får väl utvisa om det är trams eller inte. Jag tror att det är bra. Om lärarna tror det så är det väl värt att pröva?

    Att vara en bra och engagerad lärare kan man inte utbilda sig till, skriver du. Så riktigt. Därför får man legitimationen först efter ett provår, där just detta ska bedömas. Man behöver inte bara goda ämneskunskaper för att vara en bra lärare, men måste kunna lära ut också. Jag hoppas att legitimationen bidrar till det.

  2. Daniel skriver:

    Mats: Prövotid på legitimationen… Alltså, vem ska avgöra vem som har bra läraregenskaper i sig och hur under denna prövotid? De som bestämt dagens värdelösa pedagogik eller genom kontroll av resultaten hos eleverna? Dvs bra lärare = höga betyg? Bra lärare = Gör som en inspektör tycker? Bra lärare = lite klagomål på sig?

    Och den stress en lärare ska känna under den här perioden då man på något obskyrt sätt ska kontrolleras kommer nog få många utmärkta pedagoger att ge upp.

    Nej Mats, det där imponerar inte på mig. Problemen i dagens skola ligger inte kring om lärarna är behöriga eller ej. Det ligger kring de pedagogiska metoder som de är tvingade att arbeta med som inte fungerar och att skolan som arbetsmiljö är dålig.

Kommentarsfältet är stängt.