Tron att man har gjort något av vikt + hur det går med uppsatsen

Den här strippen (via Åsa på ting och tankar) är ju löjligt träffande. Passar utmärkt även för oss på lägre akademisk nivå också. Man tror kanske ibland att man seriöst sysslar med något av värde för mänskligheten bara för att man skriver något av vetenskaplig kvalitét.

Inte minst är den känslan stark när man likt mig laborerat också. Jag har liksom inte bara grävt i artiklar och böcker och återskapat redan sagda ord, jag har själv tagit fram helt egna rådata ur fysiska ting. I have done real fukkin science! Jag är t om en av de få som har gjort det jag gör (bestämmer petrografin på 4 stridsyxor) – kanske den ende i världen (förutom en britt för 50 år sen som gjorde en ockulär studie av irländska yxor – vilket inte alls är samma sak, men nästan. Vad jag vet då. Det finns kanske liknande studier där ute! Det är ju inte så att letande i artikeldatabaser och bibliotek alltid ger hela sanningen. Allra minst inom arkeologi där en del studier är arkeologiska artefakter själva).

Men det kvittar. Världen slutar inte snurra och bara jävligt få kommer någonsin läsa min uppsats. Jag är medveten om det. Jag kan tänka mig att vetskapen om den frustrationen blir ännu värre när man har skrivit på en text i 5 år.

Självklart ska man ju därför se till att sprida den till så många som möjligt. Spamma folk helt enkelt. Även folk som inte kommer orka läsa den. Jag kommer skicka en kopia till alla universitet och bibliotek och ALLA som lite löst sagt att de var intresserade – oavsett om det var hövligt menat och inte ordagrant. För kanske är det nån arkeolog som gillar det jag skriver, även om tendensen i Sverige tyvärr är att naturvetenskapliga studier av humaniorarelaterade ting är av svalt intresse för merparten av alla arkeologer.

Varför vet jag inte, men jag får känslan, en gnagande känsla av revirpinkning. Det är inte helt okej att en geolog kommer och säger saker om arkeologiska ting. Jag fattar ju inget och talar ett annat språk om deras saker.

Jag vet att det finns arkeologer där ute som inte har denna uppfattning. Ni ska självklart inte ta åt er. Men ni bör veta att jag inte bara sett ett ärligt intresse i vissa arkeologer ögon.

Uppsatsen är förövrigt inte riktigt klar. Jag har kvar en del deskriptiva saker. Det är förövrigt dessa som tar tid. Att analysera och pladdra i slutsatserna är inga problem – men det gör korrekta dataredogörelser. Men det ska (fanimig) vara klart tills terminen är till ända. Och då kommer jag skicka en kopia till alla som är intresserade. Och som sagt, några till.

Det här inlägget postades i Filosofi & akademiska frågor, Geologi, Historia & arkeologi, Studierna. Bokmärk permalänken.