Experiment med den isländska askan (del ett)

Aska från utbrottet på Island är på väg in i Sverige. Jag, som är hemma och helt orörlig efter att ha skadat hälsenan gör mitt bidrag till vetenskapen och ska försöka dokumentera det på film.

Detta är första delen av experimentet. Fortsättning följer senare i kväll när jag ska granska vattnet. Källkritiska synpunkter på detta experiment undanbedes vänligen. Jag vet om att askan troligen far på högre höjd. Jag vet om att jag inte kommer kunna skilja den i vattnet från andra partiklar osv. 😛

Notera simultanförmågan i filmen hur jag inte riktigt kan tala samtidigt som jag häller upp vatten. Det är kännetecknet för djup vetenskaplig koncentration.

Skd Sydsvenskan Svd Aftonbladet

Det här inlägget postades i Geologi, Idioter & idioti, Miljöfrågor. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Experiment med den isländska askan (del ett)

  1. Daniel skriver:

    Kom själv på ett rätt stort bekymmer och det är ju att askan inte har nått fram till oss ännu… skulle satt ut byttan senare. Jaja, vi får se hur det går. Rapport kommer ikväll.

  2. Johnny skriver:

    Stackars din hälsena. Här är lite text och bild om såna: http://korta.nu/achilles

  3. Daniel skriver:

    Johnny: Tackar 🙂 Det är precis saker som avskurna hälsenor man vill tänka sig när det gör ont i senan… *ryser*

  4. Marie-Louise K skriver:

    Keep us informed! Kul experiment. 🙂 och kul blogg också. Läste även ”det krävs inte mycket …” Nej, sannerligen.

  5. Marie-Louise K skriver:

    twitter.com/signe_karin

    Yuk. Bilen er flekket av vulkansk aske som kom med regnskyllet. Eller? — at Esso Adamstuen http://gowal.la/s/5QTA

  6. Daniel skriver:

    Marie: Yes jag återkommer. Det ser ut att inte bli så mycket aska förrän senare ikväll. Så det är möjligt att jag får återkomma två ggr till minst med delresultat eller något…

  7. Ping: Experiment med den isländska askan (del två) « Geobastard

  8. Ping: Experiment med den isländska askan (del tre) « Geobastard

Kommentarsfältet är stängt.