Trams om vulkaner, både i media och på bloggar

Alla som följer min blogg vet att jag knappast kan räknas till de konventionella klimatalarmisterna med min syn på klimatfrågan. Jag ser inte hur sparande kan hjälpa något, och jag tror att systemet av klimatförändringar är självgående vid det här laget. Dvs jag vill se att vi investerar oss till en nivå där vi kan hantera en förändring, snarare än att spara oss till en nivå där vi inte ens skulle klara leva i dagens klimat utan påtagliga bekymmer.

Men, inte oväntat har klimatskeptikerna vaknat till liv och börjat spy ut dumheter om vulkanism och miljöpåverkan iom utbrottet på Island som jag bara måste bemöta. Som om det inte räckte med all tramsig journalistisk som talar om hälsofaror och nedkyld sommartemp (det krävs MYCKET mer aska för att det ska ske!) och därmed skrämmer upp folk i onödan, så påpekar nu en självutnämnd expert t om att vulkanen Eyjafjallajökul på island släpper ut mer utsläpp av CO2 än vad bilarna gör under vederbörandes livtid.

Proportioner bloggaren bara tar ur luften såklart, men ändå viktigt att bemöta så att det hela sätts i perspektiv. Några exakta siffror för bilarnas utsläpp eller hur lång livstid bloggaren i fråga har, har jag inte letat reda på, inte heller har jag orkat leta reda på de andra gaserna som bloggaren nämner i inlägget, men däremot har jag vetenskapligt bekräftade siffror från USGS om helhetsutsläppen av CO2 på lager vilket räcker mer än väl för att påvisa att det inte stämmer. Så här ser det ut:

Antropogena utsläpp (industri, uppvärmning, svedjebruk, jordbruk, transporter) av CO2 uppskattas till ca 27 miljarder ton per år.

Vulkaner, oavsett massiva enskilda utbrott (dessa påverkar inte statistiken nämnvärt) bidrar till någonstans mellan 145-255 miljoner ton CO2 per år. Dvs inte ens en procent av vad antropogena utsläpp ställer till.

Ett vulkanutbrott är en imponerande sak. Men Eyjafjallajökul påverkar inget mer än flygtrafiken över Europa (och därmed ekonomin på sikt). Illa nog. Påhittade ideologiskt betingade tramssiffror kring utsläpp behövs inte.

Det här inlägget postades i Geologi, Idioter & idioti, Konspirationer & pseudovetenskap, Politik & ekonomi. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Trams om vulkaner, både i media och på bloggar

  1. Kristian Grönqvist skriver:

    Gå in på bloggen The Climate Scam så får Du riktigt roligt…

  2. Magnus skriver:

    Varning, beroendeframkallande 🙂

  3. Daniel skriver:

    Magnus: Jag märker det… massor av underhållning. 😛

  4. Kristian Grönqvist skriver:

    Flickan (Maggie)som har bloggen sitter Bl.a. i redaktionen för Världen Idag, Livet ords stridstrumpet och Ulf Ekmans personliga språkrör. Man undrar om hon sålt sig till oljelobbyn eller om hon är bara dum?

Kommentarsfältet är stängt.