Vad ska den som vill bo på landet rösta på egentligen?

Jag måste säga att det inte bara är den blivande geologen i mig som pga oro för minskade möjligheter för prospektering skyr miljöpartiet, utan det beror även på andra lite mindre egoistiska skäl.

Rent allmänt, deras synsätt på sparande av energi och straffavgifter på energikonsumtion går inte samman för mig och mina ideal. Att ha en politik som bygger på att straffa alla som bor på gles- och landsbyggd kan jag inte acceptera. Det är ju just det som MPs politik innebär när man vill öka på skatterna för drivmedel (då det drabbar folk som måste köra större avstånd mer) eller anser att alla kan åka kollektivt (när det fan inte finns busshållplatser på mil för många på landet, t om i tätbefolkade skåne!)

Men nu även börjat snacka om krav om ”energisnålhet” i bostäder. Dvs om de finge bestämma tvinga folk att isolera hus och kräva minskade förbrukning av energi på det sättet. Bor man i ett gammalt snett korsvirkeshus på den blåsiga skånska slätten och eldar med ved är man i regel lycklig om man lyckas hålla det tätt från regn och att väggarna inte ska rasa in. Att tvinga på fler generaliserade regler om ombyggnad på folk som redan idag knappt har råd att betala för sina bostäder är storstadsfascism. För det är ju inte så att man får pengar för att göra sådana saker. Hoppas de tankarna stannar på ritbordet hos de MPare som tänkte saken för några månader sen, för det är så dumt att det knappt är sant. Jag hittar inte källan igen, jag hoppas innerligt att jag bara hade en dålig dröm och att det inte alls är sant.

Det här är ju inte samma problem för de som bor i modernare hus i staden, kanske t om lägenheter där ombyggnaden är mycket billigare och enklare då den kan göras utifrån raka standardiserade mått (prova hitta ETT sånt standardmått i ett 1800talshus av lertegel och korsvirke). Kanske t om gjord av hyresvärden gratis om man har hyreskontrakt. Men det är för jävligt att levnadsvillkoren för stadsbor ska vara normen för beslut dock. Det visar ju vilken verklighet MP befinner sig i.

Jag ska ju själv bo på landet en dag tänkte jag. Men frågan är om man kommer ha råd när det blir dags. Inte om MP fick fria händer att genomföra alla sina vildaste gröna drömmar iaf. De erbjuder inget för mig och lever i det förgångna med sin spar och skatt-fascism.

Om jag vill bo i en hålig schweizerost och inte isolera och elda för kråkorna så ska det fanimig få vara min rättighet utan straff. Inte heller ska man behöva betala en massa straffskatter på ett bensinpris som ändå av mer naturliga skäl kommer öka. Staten behöver inte vara med och göra det värre.

Rent allmänt, finns det något parti, varken om det tillhör det rödgröna eller blåa blocket idag som inte vill påtvinga medborgarna fler krav och fler regler? Man kan ju undra. Därför får troligen PP min röst i höst. De är än så länge de enda som inte har på agendan att jävlas med mig.

Fig. Föräldrarnas hus några km från Ringsjön. Byggt ca 1850. Värde, under en miljon (inga löjliga sthlmspriser här inte!). Fyllt av sneda besvärliga vinklar och ombyggen. Kostnad att renovera för ev moderna framtida ”miljövänliga” sparkrav på vår energi, flera hundratusen.

Nej tack!

Det här inlägget postades i Geologi, Miljöfrågor, Politik & ekonomi. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vad ska den som vill bo på landet rösta på egentligen?

  1. Skogsmannen skriver:

    Ja, det är inte vidare gott om miljöpartister här i dalaskogarna heller. Främst för vettlösa idéer om bensinskatten. Centern har varit och är stora, men mycket pga tradition numera.

  2. Mikah skriver:

    Man kan ju tänka sig att MP tänker utifrån det faktum att typ 60-70 procent av den svenska väljarkåren idag bor i tätorter och städer. D.v.s. all politik & lösningar riktar sig naturligt däråt majoriteten av väljarkåren finnes: i den fint planerade och standardiserade tättbefolkade urbana tätorten/staden.

    För oss som bor på landet och på glesbygden finnes såklart inga lösningar. Bensinskatter höjes men behoven av biltransporter minskar ju inte. Och om MP nu också skall gå och pilla på våra hus…wtf?

Kommentarsfältet är stängt.