Trilobit

Nätet är fyllt av fina bilder på fossil av klassen Trilobita. Här kommer några jag hittat. Jag är fullt medveten om att det dräller av falska trilobitfossil som är i bättre skick än de borde vara. Det behöver inte påpekas. Men det är ändå snygga bilder på evolutionens coolaste och kanske en av de mest framgångsrika livsformerna trots att alla arter idag är utrotade. Jag har själv hittat några trilobiter, men inget så här spektakulärt direkt.

Fig ovan. Walliserops trifurcatus

Fig ovan. Ceratarges sp

Fig ovan. Comura bultyncki

Fig ovan. Asaphus kowalewskii

Fig ovan. Huntonia huntonensis

Det här inlägget postades i Paleontologi. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Trilobit

  1. Bo Jonsson skriver:

    Fantastiska bilder, kittlar fantasin.

    Geobastard, kan du inte beskriva trilobiternas ”synsystem”; tycker att det är den mest underbara beskrivningen av hur vår syn har utvecklats evolutionärt. Har tyvärr för lite sakkunskap för att göra det.

    Tack på förhand
    Bosse

    Ps. Sen kan du väl se till att få artikeln publicerad i JH:s husorgan. Ds

  2. Daniel skriver:

    Bo: Visst har de avancerade ögon, och visst är det häftigt med den stora mångfalden av olika sorters ögon inom trilobiterna. Men det är inte riktigt mitt kunskapsfält. Den här sidan innehåller mer info än jag kan:
    http://www.trilobites.info/eyes.htm

  3. Bo Jonsson skriver:

    Jag tackar!

  4. Mikah skriver:

    Men vad hände med trilobiterna egentligen? Konkurrerades de ut av kräftdjur eller nåt? Trilobiterna existerade i 291 miljoner år…och sen bara *poff*. Man hittar inte ens trilobiter i nån djuphavs black smoker idag trots att man kanske hittar andra levande fossil. Det känns lite weird.

  5. Daniel skriver:

    Mikah: Nej de utrotades i omgångar och av stora och små extinction events. Den sista arten i Perm-Trias. Det var inte så att de var dåliga, för i PT överlvde nästan inget alls i haven. Merparten strök med under Devon. http://en.wikipedia.org/wiki/Late_Devonian_extinction

  6. Roger Pettersson skriver:

    Hej,

    Jag behöver lite hjälp med en ”geologisk” sak och undrar om du vill göra en liten insats. Du verkar vara påläst och det behöver jag någon som är. Det kommer nog inte att ta upp många minuter av din tid.

  7. Daniel skriver:

    Jepp, det går bra, jag har mailat dig. Så svara på det mailet med din fråga.

Kommentarsfältet är stängt.