Meriter och att åberopa dessa

Här ska jag tipsa om en sak som är självklart för mig, men inte det för andra studenter.

Men först får vi gå in på en annan sak: En sak jag märker bland mina andra kursera är att de inte riktigt förstår vikten av att specialisera sig kompetensmässigt och att det inte exkluderas av stor bredd. För självklart är det mycket smart att ha stor bredd i sin utbildning, så att man får en bred arbetsmarknad. Men samtidigt är det förödande att inte ha viktig djupkompetens att åberopa.

Ännu mer förödande är att att ”glömma” åberopa den specialkompetens man har.

En hel del vet inte ens om vilka saker de är bra på. En given sak är ju förutom vilka kurser man väljer att läsa, även när man ges chansen att skriva ett paper eller en uppsats om något. Då får man djupare inblick än gemene kurskollegor i ett ämne vilket man självklart sen ska åberopa goda kunskaper i dagen man söker jobb.

Därför, är det ju också viktigt att man när man ges tillfälle att välja att skriva ett paper om något, väljer ett ämne man har nytta av att kunna saker om. Jag märker hur lätt det är att folk omkring mig tenderar att välja saker som lärarna tycker är intressant, helt utan att kritiskt reflektera över saken om de själva verkligen har nytta av den kunskapen längre fram i livet när de söker jobb.

Gör inte det. Tänk alltid på yrke och karriär. Det är inte bara på kandidat, magister och mastersuppsatser man definierar sina kunskapsområden eller med vilka övriga ämnen man läst utom huvudämnena. Man gör så även på mindre saker som papers och projekt i andra kurser. Och glöm inte åberopa detta sen när du söker jobb.

Självklart kan man mycket väl läsa saker lite mer osäkert och mer för att det är intressant och kul. Men det gäller att tänka på vad man kan se när man ska skilja sig från andra arbetssökande den dagen man söker jobb. Vad skiljer mig från en annan geolog tex? Vad råkar jag vara mer kunnig på än genomsnittet?

Annonser
Det här inlägget postades i Filosofi & akademiska frågor, Geologi, Studierna. Bokmärk permalänken.