Fossiliserade växtdelar

Man ska inte klaga på bristen på exkursioner när man pluggar geologi i Lund. Vad man däremot ska klaga på är mitt dåliga minne som har överbelastats av alla exkursioner kors och tvärs över land och rike. Jag minns att jag var i ett skånskt stenbrott fyllt med lersten och skiffer 2008, men jag kan för mitt liv inte minnas vad det hette, eller ens åldern på sedimenten. Men jag tror det är mesozoiska sediment, och därmed är det blad och kolbitar från Trias, Jura eller Krita som ni tittar på. Det bör vara något sådant helt enkelt, just eftersom det är blad. Det kan inte gärna vara äldre då. Man kan se bladens alla ådringar och stomata, eller åtminstone avtrycken av dem i lerstenen vilket jag tycker är rejält coolt.

Det här inlägget postades i Paleontologi, Skåne. Bokmärk permalänken.