”Vi har resurser”

Givetvis ska BP står för fiolerna kring oljeutsläppet utanför USA så som det uttrycks i SvD, jag håller med trots att jag är för fortsatt användande av fossila bränslen. Det är deras fel (eller ja, delvis, det är såklart även de ansvariga för plattformen), det är deras kostnad, och det drabbar verkligen ingen fattig. De har tillskillnad från den ömkliga flygindustrin rätt många miljarder de kan ta av, eller sälja av, innan det krisar sig för dem.

Lägg dock ner hoten om stämning tillsvidare. Det viktiga är att BP får stöd i sin bekämpning av oljeutsläppet, inte att de ska behöva slösa tid i rättegångar innan problemet är löst.

Jag har tyvärr inget att säga om hur det ska bekämpas, men jag tror att om någon kan det så är det oljebolagets ingenjörer och geologer. Att sätta fyr på råoljan är såklart ingen miljövänlig lösning, men det är mycket bättre än att bara låta det läcka ut och skada det marina livet. Jag tror också att det är för mycket olja för att andra åtgärder likt bakterier ska fungera.

Jag gillar slutkommentaren från BPs pressansvarige Sheila Williams då den så klockrent summerar varför jag skulle vilja jobba för ett bolag likt BP.

– Vi har resurser för den här sortens utgifter, det är allt jag kan säga.

Det här inlägget postades i Geologi, Politik & ekonomi. Bokmärk permalänken.