Tillbaka från Gotland

Ja då var jag hemma från Gotland igen. Det har varit en riktigt intressant resa. Den kunde ha varit bättre rent hälsomässigt då jag redan dagen innan insjuknade i feber. Jag var orolig in i det sista för att öht fixa att åka med, men tack vare modern medicin och värktabletter kunde man kuva det värsta.

Denna feberfrossa blev sen halsont och sedan som grädden på moset fick man värsta mormors slem-hosta. Lägg det på en redan dålig och överviktig hälsa så förstår ni kanske att jag inte gick på många cylindrar. Eller går, för jag har absolut inte tillfrisknat.

Men screw that. Jag hade toppen på Gotland. Fick se hur mycket som helst som jag inte sett tidigare. Bara nya platser i princip. Och den fröjden som även boendet (eget rum pga hur jag mådde) och allt annat som tex umgänget och bara atmosfären av att vara på Gotland gjorde detta till den lätt bästa exkursionen hittills. Vår guide och lärare Mats är tveklöst bättre än många andra på institutionen på sånt här med att få folk både bildade och nöjda samtidigt. Inget känns tvingat eller jobbigt. Han får lätt fem hårdsrocksgraptoliter av fem möjliga på trevlighetsskalan – både som person och lärare.

Vädret på Gotland var lite ”speciellt”. Solsken och +12 ena dagen. Snöstorm andra och nollgradigt den andra. Snöstorm i maj månad på Gotland liksom…. nej jag skojar inte. Men screw that, det är härligt med lite väderlek som biter i kinden. Jag är gjord för sådant klimat.

När jag går igenom bilderna får jag intrycket av att vi bara jazzat runt och plockat fossil eller varit på fotosafari i Visby på universitetets bekostnad. Men nej ärade och oroade skattebetalare, vi har faktiskt grundligt gått igenom Gotlands geologiska historia. Lärt oss massor om olika revtyper, biohermer, biostratigrafier, ekosystem, litofacier och sedimentära bergarter också.

Räkna med massor av bloggposter om gotländsk geologi och paleontologi framöver.


Ovan. Gänget lunchslappar vid Lickershamn.


Ovan. Gänget fryser och huttrar vid Kuppen i snöoväder.

Det här inlägget postades i Geologi, Paleontologi, Personligt, Utflykter & exkursioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tillbaka från Gotland

  1. Johanna Mellgren skriver:

    Det var minsann ett grymt bra betyg – riktigt kul att höra!! Måste tillägga att ni var ett sjukt trevligt gäng att åka med 🙂 Krya på dig!

  2. Daniel skriver:

    Johanna: Hehe, tackar.

Kommentarsfältet är stängt.