Trilobit från Blåhäll på Gotland

Jag tänkte inte spara det bästa till sist, utan direkt börja med ett av de bättre fynden jag gjorde på Gotland. Jag hittade den i en blöt skärning av mudstone (lersten), wackestone och marl (märlsten) på lokalen Blåhäll på sydvästra Gotland. Ett väldigt uppsprucket och faktiskt blåtonat stenmaterial där man blir väldigt lerig om händerna (och allting annat med för den delen).


En liten sak som stack ut ur den verkligen blåskimrande lerstenen fångade tillslut min dimmiga blick. Det var cephalon (”huvudet”) med ögon av en trilobit av vad jag tror är Calymene spp (kanske så specificerat som Calymene tuberculata). Calymene är ett släkte i ordningen Phacopida. Någon som vet bättre utifrån bilderna får gärna rätta mig om vilken sorts trilobit det är. Dateringen placerar oss i alla fall i den sena Homerian i Wenlock i Silur. Dvs någon gång omkring 422 miljoner år sen.

Jag skulle tro att ögontypen är schizochroal (dvs större och färre facettögon med mellanrum) snarare än holochroal (mindre facettögon som saknar mellanrum). Men det är svårt att säga då litifierad kalk och lera ligger över ögat. Jag vågar inte försöka rengöra heller med syra. Kvalitén på bilderna får ni också ursäkta, då jag saknar professionell fotoutrustning. Men med tanke på hur liten trilobiten är så är jag ändå nöjd.

Det här inlägget postades i Geologi, Gotland, Paleontologi, Utflykter & exkursioner. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Trilobit från Blåhäll på Gotland

  1. Johnny skriver:

    Shit vilket fynd!

  2. ArchAsa skriver:

    Så otroligt coolt! Vilken underbar ö det där är – ett paradis för både arkeologer och geologer 🙂

  3. Daniel skriver:

    Japp. Jag är ruskigt nöjd. Ser dock coolare ut på bild än i verkligheten (är pytteliten som sagt)

  4. Pekka S skriver:

    Hade också varit ruskigt nöjd. Synd att det inte finns lika bra fyndplatser i Jönköpingstrakten…

  5. Cecilia skriver:

    Snygg bild du tog med 50-öringen och den söte lille rackaren.

  6. Daniel skriver:

    Pekka: Jönköpingstrakten. Jag får återkomma med tips!
    Cecilia: Tackar!

Kommentarsfältet är stängt.