Koppar i kalksten

Jag upptäckte på flera ställen på Gotland att kalkstenen hade små inklusioner av malmer. Dessa har bildats genom hydrala eller oxiderande processer (för länge sen, eller i nutid genom erosion) alternativt genom bakteriemineralisering. Ett elektronmikroskop skulle möjligen kunna ge besked på hur. Jag skulle tro att det är koppar vi ser pga färgton och kristallstruktur, åtminstone i översta bilderna. Det är iaf inte magnetiskt. Men det kan även vara pyrit eller marcasite (det sistnämnda är troligt eftersom det är skört). På bilden nummer två ser ni även en brachiopod (armfoting) av släktet arten Conchidium biloculare.


Den understa bilden är troligen pyrit pga den bruna och svarta färgtonen. Den är framslagen ur kalksten. Jag har för mig att pyrit kan ansamlas genom erosion också i håligheter i kalksten. Både koppar, pyrit och marcasite är associerade med kalksten så jag är öppen för förslag för vad det är.

Det här inlägget postades i Geologi, Gotland, Paleontologi. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Koppar i kalksten

  1. MrArboc skriver:

    Conchidium är släktnamnet, biloculare är artnamnet. Conchidium biloculare är alltså en art och inte ett släkte. 😉

  2. Daniel skriver:

    Jag började skriva ut Conchidium och la till biloculare i efterhand när jag fick det bekräftat. Men glömde ändra resten av texten. Men tack för att du berättar för mig och andra här saker jag kan betydligt bättre än vad du kan.

    Något får du ju vara bra på även om det bara är att märka ord och vara en finne i min röv.

  3. MrArboc skriver:

    Jag ber verkligen om ursäkt för att jag på ett vänligt sätt påpekade att även du gör fel, jag glömde att sådant inte var tillåtet här.

  4. Daniel skriver:

    MrArboc: *skratt* Vänlighet my ass. Tror du seriöst inte att jag vet vad släkten och arter är och hur nomenklaturen kring taxonomi fungerar?

    Nej, du märker ord när jag slarvar och är allmänt dryg i hopp om att irritera mig. Det är vad du gör. Fullt medvetet.

Kommentarsfältet är stängt.