Biomineral

Sitter och håller på med ett projektarbete för min paleontologikurs vilket innebär i konkreta ordalag att jag har läst 8 vetenskapliga artiklar idag och har 16 (minst) till att läsa innan det är dags att börja skriva ner en review-artikel på det hela (en sammanställningsartikel kan man säga).

Masterskursen i paleontologi examineras på klassisk salstenta men alltså också på denna tiosidiga artikel som ska skrivas om ett fritt valt ämne. Jag valde ett för paleontologin lite ovanligare ämne, nämligen bakterier och deras roll i malmbildning. Funkar fint då det finns massor av paleoaspekter i det hela som tex fossilering.

Ju mer jag läser om det, desto mer fascineras jag. Det här vill jag arbeta med i framtiden. Gärna forska om ifall någon doktorandplats utlyses om det hela. Det är ett relativt ungt ämne där så enormt mycket mer forskning behövs – och det kan ge oss massor av svar inom både malmbildning, men även hur livet fungerar på biokemisk nivå. Tvärvetenskap när det är som allra bäst och både akademiskt och kommersiellt intressant. I’m in love.


Fig. Transmission electron micrograph (TEM) of a C. metallidurans ultra-thin
section containing a Au nanoparticle in the periplasmic space (A). Scanning
electron microscopy micrographs (B and C) with energy dispersive X-ray analysis
(SEM-EDXA) (D) of a biofilm containing particulate Au (C) growing on aAu grain
from the Prophet Gold Mine, Australia.

(Bild plus bildtext från artikeln ”Mechanisms of gold biomineralization in the bacterium Cupriavidus metallidurans” av Frank Reitha et al. på http://www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.0904583106)

Det här inlägget postades i Biomineralogi, Geologi, Mineralogi & petrologi, Paleontologi, Personligt, Studierna. Bokmärk permalänken.