Nej tack till köttklister!

Köttklister förbjuds i EU till mångas glädje. Det har uttryckts en hel del irritation bland människor som säger sig tala för ett mer sansat och skeptiskt läger över att man öht gnäller om köttklister. Man påpekar att det inte finns något farligt i klistret alls.

Jag har inte satt mig in i frågan i detalj, men jag har ingen anledning att tro annat än att klistret troligen är ofarligt.

Men det är ju inte där skon klämmer för många av oss, utan att köttklister innebär legitim förfalskning av produkten. Köttbitar ska göras snyggare och mer säljbara än vad de egentligen är. I korta ordalag: Usel charkuteriteknik och undermåligt kött ska göras fint med fusk.

Om jag köper kött vill jag köpa det jag ser, inte det jag TROR jag ser. Det är lika mycket fusk att ändra färgen, smaken eller vikten på något som det är att klistra samman det så att det håller samman bättre. Fusk hör inte hemma i matvaror även om det är ofarligt. Av principskäl. Det behöver inte vara fara för mitt liv för att det ska vara att betrakta som ett moraliskt brott. Det går att göra saker som är fina och som smakar bra utan fusk, således finns det bara precis ekonomiska incitament till att fuska. Det är billigare och folk märker inte det i regel. Men det är ju faktiskt precis som när man vattnar ut spriten på krogen.

Ofarligt, men fortfarande totalt ohederligt.

Skånskan

Det här inlägget postades i Medicin, hälsa & psykologi, Miljöfrågor, Värderingar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nej tack till köttklister!

  1. Dr M skriver:

    Instämmer i hela resonemanget. En alternativ slutsats skulle ju dock kunna vara att tillåta köttklister men ställa som krav att produkten märks så att det framgår att sådan kosmetika har använts. Precis som du vill jag köpa det jag ser, inte det jag luras att tro att jag ser, men om köttklistret är ofarligt, den resulterande köttbiten helt okej för mina ändamål, och dessutom billigare, då kanske jag kan tänka mig att köpa den i alla fall, som ett medvetet val. Att förbjuda saker bara för att de strider mot personlig estetik är sällan en bra idé. Däremot bör vilseledande marknadsföring inte tillåtas, antingen det rör sig om vilseledande produktkosmetik eller lögner i reklam eller innehållsförteckningar.

Kommentarsfältet är stängt.